Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, October 13, 2013

Rezeki die ada pada kita

Aku tahu ramai yang kenal Abg Abil dan Kak Gee kan.  Secara kasarnya dorang hidup sebagai suami isteri selama 4tahun.  Tetapi, 2tahun terakhir dengan keadaan Kak Gee yang menanggung kesakitan brain damage.  Abg Abil tak pernah abaikan tanggungjawab die sebagai suami,  Die jaga Kak Gee dengan penuh rasa sayang dan cinta yang membuak-buak.  Tak pernah sedikit pon die abaikan Kak Gee.  Segala kelengkapan dan keperluan Kak Gee memang terjaga.  Malah Abg Abil sanggup berhenti kerja semata-mata nak tumpukan sepenuh perhatian kat Kak Gee.

Aku tahu pasal Abg Abil ni bile salah sorang member salah wassap group Wifey share blog Abg Abil. Terlintas tibe-tibe nak sangat melawat Kak Gee.  Aku cakap kat Pijo, niat aku.  Kebetulan weekend tu memang kitornag nak gi Senawang.  Ade akikah Iris.  Tapi sekiranya something yang aku tengah tunggu dapat.  Akikah ari Sabtu, Jumaat sehari sebelum tu aku dapat tahu yang aku dapat something yang aku tunggu tu.  Alhamdulillah, Allah makbulkan doa aku.  Kalo niat kite betul dan ikhlas memang dipermudahkan segalanya kan....  Dan-dan aku ajak Pijo gi beli buah tangan untuk Abg Abil & Kak Gee.  Aku ade buat research (bace blog Abg Abil sebenarnye tapi term mesti la nak power kan.  Heheheheh) ape keperluan Kak Gee. So kitorang beli 2 pack diaper untuk Kak Gee dengan sikit keperluan makanan untuk Abg Abil.

Senang je nak cari rumah Abg Abil.  Abg Abil sambut kitorang dengan ramah dan ceria.  Dari riak muka die macam die ok je.  Tapi dalam hati canne kite tak tahu kan.  Abg Abil cerite pasal Kak Gee buat aku rase bertuahnye la Kak Gee dapat suami yang sangat penyayang dan sayangkan Kak Gee kerana Allah.  Kak Gee sangat bersih, bilik Kak Gee sangat bersih.  Memang terjage giler r Kak Gee.  Aku ade ambik gambar Kak Gee atas izin Abg Abil la.  Tapi atas permintaan Abg Abil, aku tak boleh upload kat sini sebab mase tu Kak Gee tak pakai tudung.

Nak dijadikan cerita Dieya mase kat rumah Abg Abil sangat ok.  Kan biasenye Dieya xnak dengan orang yang tak kenal kan.  Abg Abil sempat 'bace' Dieya.  Berdasarkan human engineering dan cara tinbak balas Dieya mase Abg Abil panggil, Abg Abil cakap Dieya cepat matang.  Mase umur 2tahun Dieya akan ade sifat dan sikap macam 4tahun.  Hati Dieya keras.  Kalo aku atau Pijo larang Dieya buat ape-ape. maknenye kitorang pon tak leh buat.  Sebab Dieya akan beta balik kenapa die tak boleh tapi kitorang boleh.  Since Dieya rapat dengan Pijo so aku memang kene tegas.  Tu pon ape yang kitorang amalkan sekarang.  Sebab tu aku dh lama gila tak makan jajan. Kalo nak makan pon mase Dieya tido atau pon kat Office.  Kate sayang anak... Ye dak? hehehe

Kenal tak Adam Syukri? Aku follow pasal adik Adam dalam facebook.  Pon brain damage kalo tak silap aku.  Pengebumian Adik Adam ade tunjuk dalam MHI.  Aku gigih bangun awal pagi tu nak tengok. Penderitaan terbaru adik Ryfael.  Pon aku follow dalam facebook.  Adik Ryfael ade sakit jantung berlubang. Secara kasar die, doctor buatkan operation kan dan doctor cakap risiko hanya 1-2% je.  MasyaAllah adik Ryfael dalam golongan minoriti tu.  Lepas operation buah pinggang, paru2 dan hati adik Ryfael berhenti berfungi.  SubhaAllah.... besarnya dugaan mereka. Aku berdoa agar sumbangan kami sekeluarga yang tak seberapa tu dapat meringankan dan membantu keluarga adik Adam dan adik Ryfael.

Lagi 1 aku nak share pasal rumah anak yatim ni.  Anak Yatim Al-Nasuha dekat Gombak.  Geng-geng aku mase kat Muar dulu yang budak-budak batch aku gelarkan BPM (Badan Pailang Maktab), yang budak-budak cakap kitorang Sosial (makud dorang So Sial), alhamdulillah buat collection untuk donate untuk Al-Nasuha.  Aim kitorang nak bagi periuk nasi yang besar tu.  Tapi Alhamdulillah sebab lebih collection kitorang beli 2 anpaian yang boleh tarik-tarik yang lekat kat dinding tu.

Entry ni takde niat pape pon tau.  Hanya sebagai panduan kepada aku sekiranya suatu hari nanti aku alpa. Dan sebagai panduan kepada Dieya dan adik-adik Dieya in shaa Allah.  Ibu doakan anak-anak ibu tak alpa dengan kesusahan orang lain.  Bagi la hak dorang yang ada dalam rezeki kamu.  Niat kerana Allah dan hanya Allah.  In shaa Allah akan pulangkan balik dengan rezeki yang lebih murah.  In shaa Allah....  

Birthday Dieya 3 tahun nanti aku ade plan nak involvekan Dieya dalam aktiviti kemasyarakatan.  Wah kemasyarakatan gitu....  Tak sabarnya nak tengok reaksi Dieya...  Takde la ape sangat pon sebenarnya.  Tapi sesuaila dengan umur Dieya 3 tahun....

No comments: