Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, September 18, 2014

Amin...

Sepanjang aku baca buku Ammar ni sebenarnya aku asyik la teringat kat seorang kakak kat office aku ni.  Dari awal kehamilan aku lagi dia selalu berdoa yang Aidan in shaa Allah menjadi seorang anak yang soleh dan bakal mendalami ilmu agama kat pondok.  Setiap kali die lafazkan setiap kali tu jugak aku aminkan dengan ikhlas.  Siape taknak anak yang soleh dan solehah yang boleh dijadilan bekal dikemudian hari kan.  Tapi apa yang aku sedih dan berasa ralat, akak ni mungkin dah berenti berdoa untuk Aidan sebab akak ni dah tak tegur aku dah berbulan-bulan dah.  Tanpa aku tahu kenapa dan apa salah aku.  Macam penuh kebencian tau dia kat aku.  Aku pernah cuba untuk pulihkan keadaan pada hari kedua dia tak tegur aku tapi aku terima respon yang negatif.  Lepas ni aku dah tak try dah.  Bukan sebab aku ego.  Tapi sebab aku hormat keputusan akak ni.  Maybe die belum ready nak maafkan kesalahan aku walaupun sumpah aku tak tahu apa salah aku sebenarnya sampai selisih pun dia taknak.  Apa ntah lagi nak berbalas pandangan kan.  Tapi aku tak pernah lupakan akak ni.  Sebab banyak yang aku belajar pasal kehidupan dan agama dengan dia.  Setiap hari aku berdoa semoga keadaan kembali seperti sedia kala sebab betapa ruginya aku tak dapat 'mencuri' ilmu yang ada pada dia.  Secara zahirnya akak ni tahu aku macamana.  Dulu die selalu puji aku nak2 pasal rumah tangga dan keluarga, dan betapa positifnya aku dalam banyak perkara dan aku tahu setiap pujian dia adalah ikhlas.  Sebab tu aku berharap dalam kebencian die terhadap aku, masih ada sedikit positif dalam diri aku yang dia masih ingat dan mengaburi negative yang dia sangkakan ada dalam diri aku nih.  Memang ada negatif aku ni dan sekali lagi betapa aku harapkan aku tahu apa salah aku terhadap dia.  Cuma apa yang aku nak dia tahu sedikit pon takde rasa kurang senang aku kat dia.  Sepanjang berbulan-bulan ni pon xde pon aku cuba timbulkan kemarahan dia dengan sengaja walaupun aku tahu dia selalu 'bercakap' mengenai aku.  Walaupun aku tahu apa yang aku buat dan cakap serba tak kena pada dia.  Macam mana aku tahu?  Aku berpegang kepada kalau kita tahu kita benar, biar kebenaran tu datang sendiri kat kita.  Setiap kali kebenaran tu datang kat aku, aku hanya mampu tersenyum dan memaafkan setiap satu apa yang dia cakap kat aku.  Sebab ilmu yang dia pernah kongsi dengan aku jauh lagi tinggi darjatnya dari kebencian dia kat aku.  Apa yang aku harapkan sekali lagi adalah keadaan pulih seperti dulu.  Walaupun aku faham tak kan sepenuhmya tapi sekurang-kurang aku boleh bertukar salam dengan dia sebelum masing-masing terlambat.  Kita tak mungkin tahu apa yang bakal kita hadapi esok kan.  Wallahualam...

2 comments:

Indah said...

Entah nape tetiba je aku rindu nak baca blog Yaya..rasa sgt tersentuh psl citer akak tu..nsb baik Yaya xde masa ni kalo x rasa nak tumpang nangis kat bahu yaya..hahaha..aku plak yg lebih kan..betul! mmg sedih sgt2 bila yaya & akak tu dah x semesra seperti dulu..ye la korang kan paling riuh,gempak, havoc kat opis...hehehe..
opps,jgn marah tau..sori!
apapun semoga keadaan kembali pulih sepertimana yg Yaya ingini..

'sln said...

Dah imune dah kak... hehehehe