Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Friday, November 16, 2012

Lost World of Tambun

Dah-dah, ni yang last untuk tahun nih.  Dah xde jalan-jalan dah.  Bulan 2 kite start balik.  Yihuuuu!!!!!!

Macam biase, voucher beli kat Groupon.  Dengan harge RM258 dapat :
1) 2D1N stay at Sunway Lost World Hotel : Kitorang check in Ahad sebab tu je yang kosong.
2) Entrance to Lost World Hot Springs & Spa by Night for 2pax
3) Admission to Lost World of Tambun for 2pax
4) Breakfast for 2pax
 
Kalau ikutkan ade surcharge RM20 pernight dan deposit RM50 tapi time aku check in tetibe plak server down.  So tak perlulah bayar seme-seme itu.
 
*isk, lagu peveret on air la plak... jap, nak layan jap aku yang tersakiti ni jap..


Aku dah gile headband macam ni la pulak sekarang...  Setiap kali beli aku mintak permission Pijo dulu walaupun aku tahu die on je.  Tapi kalo pape aku boleh cakap aku dah tanye die dulu before beli.  Bijak tak aku? Kelepang-kelepang debedush-debedush kene tumbok dengan Pijo.


Sampai terus check in tapi die tak bagi kunci bilik dulu.  Just dapat ticket nak masuk theme park je.  Haih, aku riso je Dieya berinovasi kat ticket tu. 


Cat ni besar kedabak.  Tapi ape ade hal.  Sikit pon aku tak takut.  Booooo!!!!!!!


Ape name bende alah nih? aku lupe dah. (read : aku tak tahu sebenarnye)  Tapi boleh tambah nilai dalam tuh.  Name pon sunway punye.  Harusla, ala-ala class gitu kan...  Dieya tak kena bayar since belom 90cm.


Ibu, we must go there!  After that over there!  Oh, we should try that one also ibu!
Besar kawasan die.  Ade theme park.  Ade zoo.  Ade hotspring.  Theme park ade River (Pijo panggil Terusan.  Very the kampung kan.  Lalalalal).  River mengelilingi zoo tu.  Hotspring sebelah theme park.  Tak dela hot sangat aku rase.  Ramai je orang dalam tu.


Boleh je nak bawak stroller/buggy dalam ni.  Tapi kitorang decide biar je Dieya jalan sendiri.  Baru dapat tengok Dieya excited ke tak kan.  Train ni bawak kite keliling zoo.  Belakang kitorang budak-budak sekolah.  Gile bising.  Yang aku pelik tu, cikgu die pon same naik bising.  Haih la cikgu pon...  Sile tunjuk sikit etika kamu tu boleh x...


Nampak tak tiger tengah kedek-kedek jalan?  Train benti kejap time nih.  Explain gitu gini.  Die ade sebut name-name tiger.  Tapi aku nampak 2 ekor je.


Yeay dapat dudk kat depan!  Luas sket pemandangan Dieya kan.
 
 
Kitorang benti kat Petting Zoo.  Dieya sangat seronok tapi takut-takut.  Banyak pon haiwan yang 1st time Dieya jumpe kan.  Eh, aku pon....  Ape name atas kepala Pijo tu?  Yang ni aku selalu nampak kat school Dieya.  Selang sebuah rumah kot, aku orang bela bende alah ni.  Die ni memang takde bunyi ey?  Sebab aku tak pernah dengan beliau bersuara.
 
 
1st time aku jumpe cicak besar ni (aku panggil pok ke) kat Perhentian.  Cantik je landing kat dinding depan pintu chalet.  Besar cile wei!!!  Pijo r mangsa aku setiap kali aku nak masuk chalet.  Tapi jinak gile la plak sebab halau-halau pon tak nak gerak pon.  Ke ko berat smpai nak bawak badan sendiri tak larat kot...


Lame aku 'main' dengan tedung nih sebab nak bagi die kembangkan kepala die tu.  Nak ambik gambar.  Tapi dah biase sangat la tu jumpe orang sampai tak rase terancam pon
 
 
Cantiknye itik ni...  Teruja betol aku tengok colour die.


Bird Paradise.  Macaam-macam bird dalam tu.  Dieya pon excited je sana bird sini bird.


Budak baju biru kat belakang tu kan baru lepas jerit sekuat hati mase ni.  Sebab ade burung 'rampas' makanan kat tangan die.  Memang banyak pon burung ke ayam ntah bebas je dalam kawasan nih.


Banyak wei sampai serius aku takut.  Time ni pon aku suruh Pijo get ready dulu baru aku g dekat-dekat ngan burung-burung ayam-ayam tu. 


Tunjuk je Dieya?  Gi la dekat sikit...  Aku ngan Pijo tinggal je Dieya kat situ.  Tapi tak la jauh sangat dengan kitorang pon.


Haaaa....  Dieya takut nak masuk kat kawasan parrot nih.  Aik, sikit plak nampak parrot dalam nih.  Aku konpius la.  Ramai gak budak2 pakai baju uniform Tambun.  Dorang keje je ade lawatan sambil belajar?  Tu budak pompuan dengan yang pakai sling bag tu pakai uniform Tambun.  Tapi uniform die laen dengan pekerja kat situ.


Dah lame aku teringin nak letak ulat kat leher.  Nak rasa die gerak-gerak.  Tapi time ni ular ni tido la plak.  Banyak kali cubaan gak la nak pegang ular nih.  Padahal aku dah set dah nih, ala, mesti bisa dah takde sebab tu dorang berani letak macam tu je kan.  Tapi, still ular adalah pemangsa kan...  Lembutnye skin die...

Nampak tak landak tu?  Aku ingat ke landak ni kecik-kecik je.  Saiz bola je.  Tapi yang ni memang besar.  Tapi sayang time ni dorng tidur kot.  Ade sekor dua je yang bangun tapi muka ngadap dinding sane plak.  Baru nak tengok muka dorang ni macam mane sebenarnya.


Eleh...  Jauh-jauh berani la ko nak ketuk-ketuk kan...


Dieya tengah dance dengan haiwan kat dalam tu.  Dieya follow je ape haiwan tu buat.


Ha... ni la dance partner Dieya... 


Kat Longkang Fishing tu ade sediakan sauk ikan dengan baldi kecik.  Fishing guna sauk ikan.  Ikan pon kecik-kecik je.  Tapi kena lepas kan balek la lepas tu.  Aku 1 group budak-budak cine ni dok bising-bising menyauk ikan.  Lawak pon ade dorang nih.  Tapi best tengok dorang excited dapat ikan.


Rabbit lain tengah hibernate dalam rumah.  Sekor ni je yang kebulur.


Tak busuk pon kawasan nih even banyak haiwan pon.  Pandai dorang jaga.


Keluar Petting Zoo memang kena lalu kedai nih.  Pandai dorang kan..  Tu sesi memujuk Dieya untuk letak balik ape yg die amek.  Mahal sket la kan barag-barang dalam nih.  Bagi aku la kan.  Tapi macam biase mane je pergi mesti beli fridge magnet.


Walaupun hujan rintik-rintik tapi kitorang buat bodoh je.  Kejap-kejap cakap Dieya jangan demam tau.  Kene kuat.  Kite datang jauh nih.  Boleh? HAHAHAHHA.  Tapi Alhamdulillah Dieya tak demam.


Terkesima aku tengok ikan-ikan ni.  Dengan besarnye, dengan banyaknye, dengan berebut-rebut makannye.  Lama aku kat sini..


Gile comel!!!!!!! Hehehehe.  Puji anak sendiri.  Oh, sila abaikan kekaratan life jacket tu.  Aku pon pasrah je pakai.


Sebab nak naek swan nih.  Nak tahu tak something?  Pijo yang excited lebeh nak naek nih ok!  Heheheh.  mengimbau zaman muda-muda ke bang?  Kitorang pernah naek sekali kat Putrajaya.  Tapi bukan swan la kan..


Nak naek swan ni kene bayar RM5 perpax untuk 20 minit.  Dieya tak payah bayar.  Tapi xdenye die nak check 20min.  Ko penat ko benti sendiri.


Layan je kitorang kat tasik nih. Biar je arus yang bawak kitorang gi mane-mane


Dieya dah tukar posisi dah...


Pon tak senyum kan si Dieya nih...  Tak tahu cuak ke excited ke...


Ni muke lagi tak boleh blah.  Macam kene paksa je.


Swan ni kan memang datang straight ke aku.  Terjerit-jerit dah aku mintak pijo kayuh lari.  Serius, swan ni memang macam datang nak serang aku.
 

Ngam-ngam sampai tepi aku elok je die pusing.  Fuh!!!!!  Pijo memang dengki taknak kayuh tau...


Berswan bersama swan...


Semua pon kite boleh feeding kan.  Makanan dorang memang ade jual.  Dorang ni pulak asyek lapar je kot.  Seme orang tabur makanan dorang nih mesti berebut-rebut.


Apesal aku g lekak gambar ni...  Terselah gile kegemukan aku...


Yang ni free.  Dan time ni la jugak hujan turun dengan lebatnye.  Tapi kejap je.  Ngam-ngam kuda ni abes pusing.


Percaya tak sepanjang hidup aku nila first time aku naek bende alah nih.  Siap cakap YES lagi time nak naek bende alah nih.  Jakun kan aku.  Tapi dah lame dah teringin nak naek tau....


Pijo tunjuk skill.  Tapi 1 pon tak kene. MUAHHAHAHAHA.  Wei, tapi memang susah wei.  Aku pon try.  Sebagai bekas kadet polis aku malu la jugak sebab 1 pon tak kena.  Dah la bayar RM4 untuk 10 das.  Tapi game yang kat sebelah tu lagi tak berbaloi.  Sauk sekor itik dan kene bayar RM4.  Kalo bawah itik tu tanda '0' terlopong la ko kat situ kan..


Rasenye kami tak g seme tempat.  Tempat gajah tak pegi pon.  Tak boleh amek gambar atas gajah.  Huhuhuhu.  Tapi sebab hujan memang terbatas la sikit kan.
 
 
Ni satu-satunya gambar kat themepark sebab tak de camera.  Screen camera rosak dan kitorang baru tahu malam sebelum datang sini.  Sadis tak?  Huhuh.

Kol4 baru kitorang terhegeh-hegeh nak tukar baju.  Orang laen pon nak tukar baju gak tapi diorang dh setel dah bermandi-manda. Aku tukar baju dalam baby room je.  Dalam tu ade sorang lagi kakak dengan anak die.  Sempat la kitorang berbual ala kadar kan.  Keluar tu mase nak tukar token nak sewa locker, tetibe ade orang panggil.  Tapi sebab die sebut 'kak', so aku lambat la sket pusing kan.  Hehehehe.  Rupe-rupoenye hasben akak dalam baby room tu panggil kitoang.  Die suruh gune je locker die for free.  Alhamdulillah, selamat duit aku RM10 tau.  Dasar kedekut kan...  Moral of the story, jangan sombong ye dengan orang sekeliling.  Mane tahu die yang akan tolong kite nanti-nanti.  Hujan rintik-rintik yang lebat jugak time kitoang kat themepark.  Tapi tawakal je mandi sampai nampak Dieya kesejukan.


Hot spring sebelah themepark je.  Kalo ikutkan die bukak malam tapi ade je yang berendam dalam tu siang-siang.  Tapi aku tak g pon malam tu sebab kitorang ke bandar Ipoh.  Balik tu pon Dieya dah tido dah.  Tak rase rugi pon sebab siang tadi dah tengok ape ade kt situ.  Tapi bandar Ipoh pon xde pape malam-malam.  Kol730 malam dah tutup kot semua kedai.  Rupa-rupanye, Fiza cakap ari Ahad memang bandar Ipoh lama tutup.  Memang kedai tak bukak hari Ahad.  Pulak....
 

Masuk je bilik, pergh! Bilik memang besar gile.  Ade pantri, ade hall.  Tv ade 2.  1 kat hall 1 dalam bilik.


Belah kiri dari pintu masuk. 


Ade sliding door yang pisahkan bilik dengan hall.  Kalo yang datang dengan anak dah besar-besar tu boleh la tutup pintu tu.  Anak-anak tido kat luar sudah.  Jangan kaco ibu dengan ayah nak 'tido' ye.



Masing-masing TV ade remote masing-masing.  So, boleh bukan channel laen-laen pon


Teringin nak ade bahagian macam ni dalam bilik...  Okeh, kat rumah baru nanti la! Yeay!


Alamak terbalek plak.  Huhuhuhu.  1st time aku g hotel yang ade providekan Al-Quran..


Time rehat-rehat tu aku buatkan kopi yang ade kat pantri tu.  Untuk Pijo aku buat yang misai kucing punye.  Hihihihihihi.  Ok, tak payah la kot nak ceritekan...  Lalalalallalal~~~


Suke btol aku cermin besar-besar nih.  Okeh, kat rumah baru jugak! heheheh


Aktiviti Dieya sebelum tido.  Sebuk bercerita ambil tunjuk-tanjuk kat map tu.  Mesti Dieya tengah cerite ape yang die jumpe tadi kan.  Yang lawaknye siap berdoa dulu tu sebelum bercerite.  Tapi xleh letak gambar tu sebab background tidak mengizinkan.  Hehehehhe.


Breakfast memang provided kat PappaRich.  Tapi tak best la breakfast die.  Dah la pilih 1 je dari 7 menu.  Dengan lalat banyak.  Memang tak best la.Huh!!!
 
Overall :
1) 1 hari memang tak cukup untuk kitorang yang suke berendam nih.  Kene repeat lagi!
2) Memang antara tempat yang best!
3) Tapi breakfast langsung tak memuaskan.  Tapi since bayar pon murah, tutup mata sudah...
4) Duit nak kene banyak nak masuk themepark die.  Sewa pelampung laen. Deposit lain. Tapi Sunway Lagoon pon gitu gak kan.  Ok, sila abaikan.
5) Nak datang lagi tapi kalo boleh nak ade orang lain sekali.  Sebab nak naek slide!  Time ni tak boleh naek slide sebab kene 2 orang setiap pelampung tu.  Dah mane kitorang nak letak Dieya time nikan...

No comments: