Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Friday, February 15, 2013

Demam

Aku nak kene jot down la ape aku buat kalo Dieya tak sihat.  Senang bile2 aku nak refer untuk adek Dieya nanti.  Aku ni kan pelupe.  Tahap pelupe aku ni kadang-kadang kronik gak.  So, kali ni aku nak jot down ape aku buat kalo Dieya demam.  Dieya jarang demam.  Kalo demam, Alhamdulillah sekejap je.  Paling lame setakat ni 3 ari.  Tapi temperature xpernah cecah 38.5’c lagi.

04/02/13 aritu Dieya demam.  Besenye aku akan rekod temperature Dieya macam kat bawah nih.  Dalam kurungan tu maksud die ubat yang ambil time tu.



So, besenye ape yang aku buat :
  • Check temperature setiap 6jam.  Kalo above 37.5’c aku bagi makan ubat.  Kalo below tunggu lagi 2jam dan check temperature lagi
  • Pakai diaper & spender saje
  • Tak pakai cool fever.  Ayong pernah cakap, doctor die cakap cool fever memang tarik panas tapi     tak   keluarkan sangat haba tu.  Sebab tesktur plaster yang bahagian luar tu bukan dibuat untuk keluarkan  haba.  Tapi dulu before tahu aku pakaikan aje.
  • Within 6jam makan ubat kalo temperature above 37’c aku akan spongingkan Dieya.  Gune air beras.  Air asam jawa pon boleh tapi aku xsuke bau die melekat kat Dieya.  Pastu kaler die tu nanti kalo terkena kat mana-mana malas aku nak bersihkan balik.  So gune je air beras.  Rendam je beras dalam air.  Ramas-ramas beras tu sampai air jadi keruh.  Gune je air keruh tu.  Biar je beras kat dalam.  Setakat ni Alhamdulillah menjadi kat Dieya.
  • Sedaya upaya aku tak bagi Dieya nangis.  Dah la badan tak sihat kan.  Pastu nangis tu kan macam gune tenaga gak kan.  So, nanti badan makin tak sihat.  Ni teori aku sendiri.  Hehehehhe
  • Consistent makan ubat tu sangat penting.  Kalo next makan ubat pukul 3.30 pagi pon aku akan kejutkan Dieya makan ubat.  Bukan suke sangat bagi Dieya makan ubat tapi kalau tak buat macam tu nanti lagi lambat Dieya sihat dan duration makan ubat tu makin panjang.  Tapi Alhamdulillah Dieya sangat senang makan ubat.
 Setiap kali Dieya demam dah aku pulak jadi analytical punye orang.  Malas sebenarnye sebab sikit-sikit nak kene rekod tapi aku paksa gak diri supaya Dieya cepat sihat.  Tak pe ibu susah sikit sebab tu memang dah tanggungjawab ibu….

No comments: