Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Friday, February 8, 2013

Balik Kampung!! Yeay!!!

Kene tunggu cuti lame canni la baru boleh balek kampung.  Kalo setakat balek kampung ari Jumaat lepas keje, balik Equine balik Ahad malam, memang sangat tak berbaloi.  Dah la ade balek Terengganu & Dungun.  Serius wak penat je.  This time Khamis ngan Senin cuti.  Amek Jumaat sari, dah dapat 5 ari.  Yeay!!!!


This time singgah Pekan dulu since Pa&Ami petang Khamis baru sampai kat Tengganu.  Dieya sangat senang bergaul dengan Kakak Adeline ngan Kakak Yasmine.  Dah darah daging sendiri kan...  Eh jap, tipu-tipu!  Dieya panggil Yasmine 'Adik'!  Hehehehe.  Suke suki je dak Dieya ni tau...


Menu wajib!!!  Aku lagi suke kat Pantai Batu Burok dari Pantai Airport.   Tapi sebenarnye as long as celup tepong nih aku memang on je sepanjang mase.


Suke ngak ye dapak balek kapong.....


Dah alang-alang lepak terus kat pantai jap.  Ombak tinggi, angin agak kuat, tapi serius best gile kalo lepak kat pantai...  Pijo pernah bercite-cite nak berumah tepi pantai.  Kalo ikutkan perancangan memang kitorang nak setel down kat Tengganu pon.


Aku dah tahu dah Dieya nih.  Sikap engineer die ni terlampau sangat.  Kadang-kadang tu mainan baru je beli, main pon baru sekali, dah selamat dah...  Sol, aku cakap Pijo beli je yang paling murah.  (Cakap jela ko kedekut kot...  Lalalalallala)


5ya je harge layang-layang nih.  Kejap je pon Dieya main.  Kejap sangat la.  Pastu dah bagi Pijo dah.  Dieya lagi excited nak main pasir.


Dalam usaha nak pujuk Dieya main.  Woi, 5ya kot wei...  Ko ingat murah? (Ha, kan btol...  kedekut punye orang nih)


Dieya pakai baju dari MIT.  RM13 je satu.  Ade macam-macam warna.  Hehehehehe, siap promote tu...  Kate bisnes sendiri kan...  Ha, dah like belom  ni kat facebook?  Jangan lupe tau...


What sound the horse make? hekhekhekhekhek....  Boleh bayang tak Dieya sebut canne?  Comel gile. Aku rase tuan die la tu kot bawak g jalan-jalan kude dorang.  Sebab tak de pulak orang laen yang naek.  2, 3 round gak dorang lalu tapi still orang same je.  Tapi kalo boleh naek pon aku taknak naek la.  Buat malu kat Pijo je.  Tahu tak kenape?  Haaaaaaa, meh nak cerite.  Dulu kan aku sekolah kat MRSM Dungun, betul-betul depan pantai gak.  Ade la sape ntah bawak masuk kuda.  Kalau nak naek bayar singgit.  Aku dengan jakunnye naek la kan.  Kawan aku, Che kah yang tarik kude tu.  Che kah memang sengaje bedajalkan aku bawak round-round kat court volleyball sebab Pijo ade kat itu.  Sekali kuda tu boleh terberak pulaaaaaaak.  Boleh bayang tak aku kat atas kude tu, dan kude tu terberak?  Siot gile kude tu.  Pastu malam tu dating ngan Pijo jap.  Ape lagi, jadi bahan r kat Pijo!  cakap aku berat sangat sampai terberak kude tu.  Walaupun aku macam agak agree dengan statement tu tapi ellooooo, aku awek ko kot...  Selamber r ko kan...  Huh, malam ni aku nak merajuk ngan Pijo.  Sambung yang 15tahun dulu tu.


Even Pa tak berapa sihat sangat mase ni tapi still melayan Dieya.  Dieya pulak asyek buat adorable je.  Lagi la geram Pa nak main-main dengan Dieya kan.  Sampai aku naek serba salah.  Kalau Pa sihat aku tak kesah pon.


Kolam hasil tangan Pa sendiri.  Ikan-ikan ni sangat jinak ngan Pa & Ami.  Everytime balik keje dorang tak naek dulu.  Ami sangkut handbag kat tangga.  Terus main-main dengan ikan dulu.  Dorang just kocak-kocak kan air, ikan akan datang.  Siap main-main atas tangan lagi.   Ce aku buat, haram tak datang pon ikan-ikan ni.


Ayam Batam.  Tapi place of birth adalah umah aku.  Mak dorang mati mase parents kat Besut.  Mase parents sampai rumah dari Besut, say Hi dulu kat 'anak-anak' die nih, sekali dorang terpandang mak kepada ayam-ayam ni (aku nak cakap mak ayam sebenarnye tapi macam tak senonoh plak aku rase) terkulai layu tau.  Tapi yang sedihnye, kedua-dua anak beliau ni dok dibawak kepak kiri&kanan  Sedih tak?  Macam meratapi pemergian ibu kandung mereka....  Sob... sob... sob...


Love bird yang kissing je keje die.  Patutla name pon love bird.  Dulu parents ade banyak love bird.  Siap beranak pinak lagi.  Ade sekor tu warna kuning sepenuhnye.  Cantik sangat.  Setiap petang love bird akan bising-bising everytime burung-burung laen melintas kat sangkar dorang.  Umah aku kan depan sawah padi.  So, memang banyak burung pon.  Oleh kerana naluri keburungan love bird ni kuat, beberapa ekor berjaya membebaskan diri termasuk la yang warna kuning tu tadi.  Mase tu ade sekor yang baru menetas tau.  Miraclenye, ibu burung tu datang balek kat sangkar.  Maybe sebab tak sampai ati tinggal kan anak die.  Pa amek letak balek dalam sangkat, rilek je tak melawan langsung.


Burung ape ntah, dah lupe name.  Pon menyerah diri.  Pa kate ni burung pelihara sebab tak pandai cari makan.  Mase mule-mule die sampai umah aku, die stare je kat Pa yang tengah makan.  Pa pon tengok burung ni cantek, die pon siul la buat bunyi burung.  Sekali burung makin dekat, makin dekat sampai pa boleh tangkap dengan tangan je.  Pa bagi makan, pastu pelihara sampai sekarang.  Ekor die panjang sangat.


Ha, kan betul aku cakap.  Ni baru balik ni.  Bukan nak naek umah dulu.  Ade je bende nak buat.  Angkat pasu la, rearrange 'taman' la.


Ami tengah tanam lumut kat bonzai.  Just letak je.  Tapi Pa tak boleh buat sebab nanti lumut tu tak hidup.  Tangan panas orang cakap.  Tapi Ami memang tangan berseni pon.  Tangan penuh keibuan gitu. 


Banyak gile bonzai kat umah dan ni yang paling besar.  Lagi tinggi dari Dieya.  Aku tengah bodek parents bagi bonzai kat aku 1 ni. Tapi masih tak berjaya la...  Tapi, xpe, akan ku kuatkan usaha lagi.  Ayuh, bersemangat lah!


Baju ni buat mase raya.  Baru lebih kurang 6 bulan kan.  Tapi Ami kene ukur balek untuk buat baju tema kawen Abg Jack nanti.  Ukuran baju kene panjangkan 3inci!  Cepatnye anak ibu membesar.  Alhamdulillah...  Membesar dengan sihat, kuat dan cerdik.  Amin....


Panasnye ya Allah kat Tengganu...  Panas yang berbahang tau.  Dieya ni bukan suke sangat ikat rambut.  Tapi kat Tengganu memang pasrah je Dieya aku ikat.  Dieya pon macam rela je.


Naufal in the house!!!!!  The only anak lelaki aku ade setakat ini.  Comel yang amat!  Dieya tahan je Naufal buat ape-ape kat die.  Naufal tarik rambut Dieya tengok je aku mintak diselamatkan.  Rambut Dieya dah la panjang, memang senang la nak tarik kan.


Dieya memang tidur bawah kalau kat kampung.  Tapi kene hadang r bawah katil.  Pernah sekali tu kat umah Pijo, aku terjage pastu tengok Dieya tak de kat bawah.  Gelabah giler aku mase tu.  Rupenye Dieya bawah katil dah.  Tapi selamber je tidur.  Isk isk isk....


Haaaaaaaa.  Ni menarik aku nak cite.  Ade 1 kedai celup tepung ni.  Takdela sedap sangat tapi maybe orang suke suasana die kot.  Keliling meja ni penuh dengan orang tengah get ready nak berebut makanan.  Yes, BEREBUT!  Tukang masak letak je ikan ke sotong ke udang ke, seme berebut macam orang kebulur.  Siap amek dalam pinggan orang lagi.  Aku la tu kan.  Hehehehe.  Tapi aku xkan g kedai ni lagi melainkan terpakse ikut orang.


Merengek-rengek nak pakai beg sekolah kakak Yasmine aritu.  So, sebagai seorang ayah yang amat menyayangi anak daranya bernekad untuk membeli beg sekolah.  Sekarang Dieya dah boleh galas sendiri dah.


On the way ke pantai.  Berjalan kaki saje.  Rumah Pijo memang betul-betul depan pantai.  Dari rumah memang nampak pantai.  Dieya dah la baru je tidur mase ni.  Tapi aku angkut je sebab esok dah nak balek dah.  Lepak kat pantai memang aktiviti wajib.  Hehehhehehe


Kejutkan bagi susu dulu ape-ape hal pon.  Hehehehhehe.  Syok je kan, minum susu sambil baring-baring layan angin sepoi-sepoi bahasa.  








Tak semenggah je aku kan.  Tapi ade aku kesah?  Sebab takde orang nak pandang pon...





Tadaaaaaa!!!!!  Aqeel Amsyar, anak sedara sebelah Pijo.  Belah Pijo ade Dieya dan Amsyar je setakat ni.  Amsyar sebaya Naufal.  Dua-dua tak leh jalan lagi...  Ni first time Amsyar main pasir sampai termasuk dalam mata.  Cuaknye aku mase tu. 


Sempat lagi dorang ni kan.  Kalau dah kaki mancing tu kan.  Kalau tengok loteng kat umah Pijo penuh dengan joran.  1family minat mancing kot.  Tinggal lagi mak dan Na tu pompuan, kalo tak....  Ayah memang ade bot sendiri.  Bot tu memang untuk gi mancing suke-suke kat laut.  Tapi sayang, bot tu tersadai je kat umah.  Dorang memang ade rancang nak fungsikan balik bot tu.  Sayang la kan kalo nak biar gitu je kan



Step 1 : Sila jangan dok kat belakang.  Takut nanti terkena mata kail tu



Step 2 : Kumpul kekuatan nak baling mata kail tu



STEP 3 :  Baling sejauh mungkin


STEP 4 : Tunggu la ye ikan tu makan umpan


Mase ni ade ikan makan umpan Pijo.  So, Pijo tengah melayan ikan tu.  Faham tak? aku pon tak faham sangat sebenarnye.  Hehehehehe.


Hasil tangkapan Abg Yoe.  Padahal dorang mancing kejap je.  Dalam 15minit je sebab dh nak Maghrib tapi still dapat ikan.  1st experient aku nih.  Dulu kan pre-wedd theme kitorang pon mancing.  Gigih la kitorang gi Ulu Yam sebab nak cari port yang sesuai kan.  Yang bestnye siap beli ikan keli sekor kat pasar nak buat konon-konon dapat ikan.  Hehehehhe


Nora (Dieya panggil Bonda), Abang Yoe (Dieya panggil Ayah Long), Amsyar (Dieya panggil Ammeta).  Abang Yoe selalu sailing.  6bulan sekali baru balik.  Aku tabik spring r gak kat Nora ni.  Tabah betul die.  Aku dulu Pijo g Melaka je pun 18hari.  Tu pon aku dah nak meroyan dah.


Cantik betul bulan penuh tu.  Cahaya die reflect sampai terang gile kat pantai.  Cantik sangat ciptaan Ilahi.  Terpegun aku...


Aku suke gile balik kampung.  Betul-betul release.  Sampai opismate aku tegur nampak aku fresh sangat kalo lepas balik kampung.  Jumpe Pa& Ami wei....  Manenye tak fresh, ye dak...

No comments: