Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, March 12, 2013

Kuala Gandah

Perginya dah lama sebenarnye tapi baru ade kesempatan nak upkan entry ni.   Alasan?  Jap nak cari alasan yang kukuh.  Ermmmmmmmm...  Kat umah memang takde internet.  Kat opis biasenye blogspot kene block tapi arini boleh bukak pulak.  So, dan-dan la aku upkan entry ni.  Kukuh tak alasan?  Paling kukuh nih...  Hehehehe




Ape-ape hal pon isi perut dulu bagi kenyang.  Port adalah Leha Kelfood.  Harga mahal la sikit tapi pasrah je kitorang sebab makanan kat sini kan ala-ala pantai timur.  So memang masuk terus la dalam tekak.


Entrance untuk dapatkan sticker.  Tak kene bayar pon nak masuk sini.  Tapi digalakkan hulur singgit dua untuk gajah-gajah kat sini.  Masuk sini tak rase lagi nak donate.  Tapi nanti bile dah masuk nanti, tengok kecomelan gajah-gajah nanti, konpem ko akan rase nak donate.  Heheheheh










Ha, comel kan....  Ni baru anak-anak gajah tau.  Kat tepi tu ade jual tebu, kacang, makanan la nak bagi gajah makan.  Aku beli tebu sebab panjang-panjang kan.  So kemungkinan gajah tu tertarik sekali tangan aku tu takde la kan.  Tinggi tak imaginasi aku.  Hahahah.  Padahal kan, gajah tak kan tertariknye tangan.  Die akan amek makanan je.  Gajah kan herbivore.  Logik la kan die tak tarik tangan sekali kan.




Lepas bermanja-manjaan dengan anak gajah tu kitorang masuk 1 kawasan tu.  Kitorang dah pelik dah kenape setiap group ade guide sorang.  Nape kitorang xde guide.  Rupe2nye nak masuk kawasan tu nak kene ade guideman.  Dah kene patah balek.  Dengan jauhnye pasrah jela menapak.  Bengang la jugak tadi tak cakap awal-awal mase register nak masuk tadi.  Haih....  So nak ilangkan kepanasan itu aku pon bergambar...  Kiranya bergambar ni terapi r bagi aku.  Hehehehehe












Tapi..... Kakak yang jaga kaunter tu cakap kalo masuk sekarang bukan ade pape pon.  Tapi kalo nak guide explain pasal herba-herba boleh la.  Kene bayar RM30.  Explain pasal herba?  Tak payah.  Aku boleh tanye kat pakcik gugel.  Berlagak tak aku.  Hehehehehe.  Kakak tu cakap kalo datang pagi baru best.  Boleh dekat-dekat dengan gajah besar-besar.  Sebab dari kol10 sampai dalam kol1 memang ada gajah besar dalam tu.  Lepas tu die simpan kat laen.  Pukul 2 baru ada show.  So, kitorang tengok la video cara-cara dorang selamatkan gajah dan transit ke hutan negara melalui pengakutan air.  Nasib sepanjang tayangan tu Dieya ok je.  Die pon teruja gak kot tengok gajah dalam video tu kot.  Sempat la aku baca fakta-fakta gajah nih.  Paling kelakar aku rasa gigi tu.  Comel betol...






 
Suke tengok Dieya pakai macam ni.  Macam simple yet rugged gitu.  Hehehehhe.  Mase on the way nak g kat gajah balik Dieya ternampk plak playground.  Ni tengah memujuk rayu ibu dan ayah la ni nak g kat playground tu.  Lor, ko ni pon Dieya....  Datang jauh-jauh nak main kat playground plak.  Memang kene reject terus la kan...




Since show pon stat kol 2, ape kate kite maen-maen lagi sekali ngan anak-anak gajah nih.  Kali ni orang dah ramai kat sini.  Berebut-rebut nak bagi makan.  Kenyang betol anak-anak gajah ni aritu.  Tapi weekday mesti die berlapar kan... Kesian die....






Ade lagi 1 cara nak bagi gajah makan selain hulur dan gajah tu sambut dengan belalai.  Acah-acah makanan tu kat gajah pastu angkat tangan macam bagi isyarat kat gajah tu untuk angkat belalai.  Nanti gajah nganga macam gambar atas ni.  So campak la makanan tu dalam mulut gajah.  Comel sangat aku tengok mulut gajah tu.  Comel kan, comel kannnnn.  Comel la....




 


Cubaan untuk test samada betul ke gajah tak kan tarik tangan.  Gile berani mati tak aku?  Sekali nanti menyesal tak sudah kan.  Tapi mase ni ade sorang staff yang bagi taklimat cakap itu ini bla bla bla, die cakap gajah tak kan tertarik tangan kite.  Die just amek makanan je.  Dan-dan aku nak try.  Yup, memang gajah tak tarik pon.  Die touch je.  Lepas tu ko hulur lagi die dah wak bolayan dah kat ko.  Sape suruh main-mainkan aku kan.  Gitu la kot gajah tu pikir kot kan...


Gajah ni je la yang Dieya berani.  Hehehehe.




Show start kol 2.  So awal-awal aku dah cop tempat paling depan.  Baek punye port.  Beragah Dieya ni nak stand macam tu.  Macam budak besar je gayenye...  Ha, tahu tak beragah tu ape?  Mohon belek kamus Terengganu ye...  Lalalallalal~~~






Tapi tibe-tibe hujan rahmat turun dengan separa lebatnya.  So kitorang berteduh kat salah satu pondok yang berdekatan sebab nanti bile ade show dengan pantasnye kitorang dapat tempat tadi balek.  Heheheheh.  Strategi kene betol (la sangat kan...)




Yeay gajah dah datang!!!!!  Akan tetapi terus je gajah ni g ke sungai tau.  Aku beriye la dok tercongok kat depan stage ni selamber badak je gajah ni abaikan aku kat situ.  Buat tak tahu je tau...  So, tips kat sini, sebelum show gajah akan mandi dulu.  So sile pergi terus kat sungai sepaya dapat duduk depan.  Luas permandangan sikit kan.






Gajah on the way gi ke sungai.  Sempat lagi amek gambar sebab traffic jem.  Terhimpit-himpit seme gajah time nih.  Mase ni Dieya dah riuh-riuh dah.  "Epen epen". 




Since Pijo yang dukung Dieya so aku g cop tempat dulu.  Aku memang pakar bab selit-menyelit ni walaupun badan tak berapa nak kecil kan.  Tapi aku kecikkan jugak.  Hehehehe.  Once Pijo datang, ade sorang Cina tu bagi tempat kat depan die.  Die bagi laluan kat Dieya.  Bagus betol mamat nih.








Favourite gajah of the day!  Apad name die.  Playful gile.  Die je yang main-main mase mandi.  Bangun, pastu jatuhkan diri belah kanan.  Bangun balik, jatuhkan diri belah kiri pulak.  Comel yang amat.  Yang lain dok layan penjaga gosok-gosok je.  Dah la yang baju oren tu handsome tau.  Lalalalalallalal~~~  Mase ni Dieya pon bising-bising dah.  "Epen tower! Epen tower"  Translation : Elephant shower. 


Show time!!!  Seme gajah ni ade name.  Yang sangat menareknya, bila nama dorang dikenalkan, gajah akan tunduk sikit sambil kaki depan bersilang.  Macam kite la kalo dikenalkan atas pentas dengan hormatnya kite tunjuk kan.  Well trained kan.  Dan seme gajah ni dorang selamatkan sebab ditinggalkan oleh kumpulan.  Gajah kan memang berkawan kan.  Maybe dorang injured kot mase berjalan-jalan melihat alam kot.  Tak pon jenis degil.  Leader cakap belok kiri ko nak jugak belok kanan.  Maybe la kot kan.  Dorang tunjuk ape kelebihan dorang.  Kelebihan Apad mengimbangi badan dengan berdiri 2 kaki je.  Pon boleh Apad....  Heheheheh.  Ade sekor gajah tu die tunjuk canne dorang tido.  Dorang boleh tido sambil berdiri 4kaki.  Kalo kawasan luas boleh tido sambil mengiring.  Boleh bayang tak?  Comel gile mase die nak baring.  Mase nak bangun balik pon sangat comel.  Kuat tempukan gajah tu dapat mase tu.  Seme terkesima termasuk la aku...








Lepas tunjuk skill segala bagai tu, kita boleh bagi makan kat gajah.  Dorang ade providekan betik kat belakang.  So sila get ready.  Hehehehehe.  Bile jurucakap tu sound je boleh bagi makan, Pijo cepat-cepat gie amek betik.  Aku stay sebab nak jage tempat.  Kate dapat port baek punya.  Hehehehehe.  Tapikan sedih betol aku....  Lame ok aku hulur betik tak de sekor gajah pon nak amek dari aku.  Ce tengok gambar first tu.  Terjulur je tangan aku macam tu tau...  Padahal ade je 2 ekor gajah dekat ngan aku.  I is kecik ati ok gajah!  Mase ni pon Dieya bising-bising.  "Epen mamam!  Epen mamam!" 






Muhahahahhahahaha.  Dieya takut ngan gajah.  Padahal belalai je pon Dieya...  Berlagak tak aku?  Ntah-ntah aku dulu tengok gajah dari jauh pon dah terlolong-lolong...  Aku sempat rase belalai gajah ni.  Kasarnye yang amat sangat.  Dah la ade bulu-bulu panjang.  Keras pulak tu.




Mase ni kitorang dapat kerjasama yang cukup memuaskan dari pihak depan dan jugak pihak belakang.  Hehehehhee.  Macam biase terpaksa mintak tolong orang amekkan gambar.  Pastu penjaga gajah tu siap suruh gajah gerak bagi nampak the whole body dia.  Dah selalu sangat orang amek gambar die.  Dah faham dah pon kan....


Ni paling lawak!  Serius lawak!  Jap aku nak gelak dulu.  MUHAHAHHAHAHAHAHAHHAA!!!!!  Ok dah.  Boleh sambung dah.  Ni slot mandi bersama anak gajah.  Hanya yang ade pelekat berbayar je yang boleh mandi together-gether dengan anak gajah ni.  Yang lawaknya ade sekor anak gajah tu syok agaknye kene gosok dengan minah omputih sekali terberak dalam air tu!  Terjerit-jerit dorang.  Kitorang kat atas ni gelak kan je dorang.  Tahi gajah besar penumbuk gak lebih kurang. Pastu terapung pulak tu.  Besar dan terapung adalah sifat tahi gajah.  Pelajaran sains arini.  Heheheheh


Okkkkk, aku tak tahu canne nak rotatekan gambar ni.  Aku memang pantang tengok guest book.  Mane2 je tempat aku aku g kalau ade guest book confirm ade name aku.  Nak-nak kenduri kawen.  


 




Nak balik hujan turun dengan lebatnya.  Bagaikan gajah-gajah tidak mengizinkan kami pulang.  Tapi apakan daya, demi tuntutan kami terpaksa juga mengundur diri....  Hehehehhehe.  Faham tak gambar ni tunjuk ape?  Konon-kononnya gajah kejar Dieya.  Dieya lari selamatkan diri sambil jerit-jerit macam gajah tu betol-betol kejar die.  Gajah kecik tu bukan gerak laju pon.  Bile dah jauh, Dieya boleh patah balek konon-konon nak suruh dekat balek.  Pon boleh Dieya...  Sukahati ko la nak...  Janji ko happy.  Bile Dieya happy, ibu&ayah pon happy...

No comments: