Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, May 15, 2013

Welcome Makngah!!!!!


16/03/13 Dieya dapat Makngah dengan sekali lafaz.  Alhamdulillah...  Bersemangat betol kitorang memandangkan Pakngah adalah yang terakhir kawen.  Upacara penutup la nih maknenye....  Lagipon kalo ada kenduri kawen kat umah memang seme bersemangat.  Nak-nak Ami.  Macam-macam nak buat.  Ami memang kreatif.  Bende yang tak cantik pon kene dengan sentuhan tangan die akan jadi cantik.  Tapi memang tak mengalir r kat anak-anak die.  Nasib ade Bie yang berseni jugak tangan die.  Boleh la ami mintak tolong Bie hias-hias.  Anak-anak Ami tangan keras seme, aku la tu.





Souvenir untuk yang tepung tawar.  Dalam berisi dodol.


Bunga telur untuk tetamu.  Pa tolong celupkan.  Ami bahagian finishing.  Comelkan dorang.  Memang Ami bawak je mane die pergi tau.  Kalau balik Besut berangkat la bende ni ke Besut.  Kalau balik Terengganu, berangkat la ke Terengganu ia.


Bunga semangat pon bungan celup gak.  Tapi lagi lebat la bunga die.  Ni just test-test je.  Tak siap sepenuhnya.  Sebab tu nampak macam ade kosong-kosong.






Antara saudara yang datang merewang sekali.  Yang lelaki kat bawah.  Moment macam ni la paling aku suke.  Berkumpul ramai-ramai.  Time ni la nak mengusik ke nak menyakat ke kan..






Tu antara sepupu aku,  Sepupu aku memang majoriti kecik-kecik.  Ami kan anak sulung.  Pa plak anak no.2.  Dorang memang suke tolong.  Cepat plak tu wak keje.  Lepas abes 1 kerja tak sempat kite nak mintak tolong lagi dah tanya ape lagi nak buat.




Haaaaaaaa.  Ni keja dorang berdua.   Merempit guna kotak.  Sebab Naufal kecik so guna tudung kotak je.  Main la kamu dua beradik.  Tapi kesian Naufal tak leh follow ape Dieya buat.  Tunggu Naufal besar sikit, abes r kakak-kakak kene buli ngan Naufal nanti...


Serius panas bahang kat Terengganu. Even, hujan kejap mase belah pagi tu tapi still panas.  Kitorang agak cuak la sebab dah lama tak hujan, sekali pagi tu hujan.  Kesian kenduri sebelah rumah tu.  Kenduri sambil hujan.  Kami berdoa je esoknya mase majlis jangan la hujan.


Ni doorgift untuk tetamu.  Bahulu tu tempah dari Bangi.  Bersemangat okey dari Bangi Ami ngan Pa gi tempah.


 








Sempat gak Dieya jadi flower girl.  Hehehehehe.  Dulu mase aku nagn Boboy kawen, Adeline & Yasmine jadi flower girl.  Turn Pakngah ni, tambah lagi sorang, budak masyam name Dieya Adriana Batrisya.  Gaun tu Angoh yang buatkan.  Sebab tu terletak je dengan Dieya sebab memang saiz Dieya pon.


Flower girl : Jijie, Shira, Nadirah.  Mase ni Adeline & Yasmine belum sampai lagi


Lagi 3 flowergirl : Dieya, Adeline, Yasmine.  Ni malam, Dieya try lagi sekali same dengan kakak-kakak.








Lagi dan lagi dan lagi!  Sori r...  Aku excited abang aku nak kawen tapi aku lagi excited anak aku jadi flower girl.  Budak baru masuk 2tahun.  Unpredictable kan...  Kalau ikutkan tangan yang pakai bunga tu la yang kene pegang bakul.  Aku nak betulkan Dieya, tapi Dieya tempis ok tangan aku.  'Eh, ello...  Dieya tahu la betulkan.  Ibu jangan sebok boleh?'  Ye la anak.....  huhuhu


Black screen pakngah punye project.  Tapi tak sempat pon nak gune sebab cameraman a.k.a pengantin a.k.a pakngah sakit perut sepanjang majlis sampai habis majlis.  Siap masuk hospital lagi seminggu lepas majlis kot.


Gajet menyatukan budak-budak.  Kan, betulkan aku cakap?  Macam Dieya mane kenal sepupu kakak sebelah abah die.  Memang tak pernah jumpe la kan.  Tapi boleh je main same-same tengok gajet same-same.  Begitula ye anak-anak kite bersosial sekarang.  Sila la terima hakikat.  Tapi masih belum terlambat kalau nak kurangkan pon.  Atas kite nak didik anak macam mane.  Tapi mohon jangan kondem canne orang lain ajar anak die.  Sebab ape yang kite nampak tu mungkin 10% je dari kehidupan sebenar diorang.  Dont youe ever judge book by its cover okeh.


Akma dimekapkan.  Teringat zaman aku dulu.  Part ni paling aku bersemangat.  Aku kan dengan mekap-mekap ni memang kenot go langsung kan.  Sebab tu la excited nak tengok muka dihiasi bahan kimia nih.  Siap basuh-basuh dengan ais lagi.  Konon-konon nak bagi mekap kekal lama sikit.








Tak ketinggalan flower girl jugak.  Dimekap oleh Ayong dan dibantu oleh aku dengan Ateh, adek Ami.  Aku setakat tepek bedak je.  Tu pon Ayong kene ratakan.  Memang dasar aku nih.  Hehehehe.  Dieya tak bermekap.  Kecik lagi kan.  Lagipon konpem-konpem r Dieya taknak.  Huhuhuhu.




Haaaaaaaaa!!!!!  Dah cuak dah aku mase nih!  Dah siap seme-seme Dieya taknak pakai veil pulak.  Aku pon terus buat susu.  Bagi kenyang dulu, bagi mood ok dulu.  Pastu aku pakaikan veil Dieya biar je.  Ok settle!  Lega sikit.  Tapi Dieya ni minum susu lambat tau.  Die suke main-main.  Dah satu hal pulak aku nak tunggu.  Dah la cuak takut termiss jadi flower girl.  Lagipon aku kene pegang payung untuk pengantin.  Sebenarnye ade je sepupu yang lelaki tapi last minit tak boleh balik sebab dorang ade tuisyen.  Terpakse la buat plan B.


The Bride & Groom










Flower girl tengah tunggu turn.  Kesian diorang tau.  Kecur air liur tengok orang makan aiskrim kat bawah.  Dah la memang tengah panas kan.  Nak makan takut comot pulak.  Tapi Yasmine memang lawak.  Everytime lepas minum air tanye Ummi ade lagi tak lipstik.  Takut sangat lipstik hilang.  Tanye pelan-pelan plak tu.  Malu kalo orang lain dengar.  Dieya pulak sebuk nak salam dengan tetamu.  Tetamu yang salam dengan Ami, mesti Dieya hulur tangan jugak.  Kadang-kadang orang tak nampak sebab kecik sangat tangan pon, aku la plak cakap, 'nenek, Dieya nak salam...'  'Acik, Dieya nak salam'  Aku nak Dieya tahu hulur salam mesti bersambut, jangan sombong.


Mule-mule aku dengan Bie yang kene pegang payung.  Ayong lead Flowergirl.  Flowergirl dah beratur dah kat laluan masuk rumah.  Dieya ok je time tu.  Tapi time aku gi sambut rombongan Akma, dah Dieya nanges ingat aku tinggal die.  Pijo pujuk pon tak jadi pape.  Terpakse la tukar plan lagi.  Ayong dengan Bie yang pegang payung.  Aku lead Flowergirl.


Dah taknak jalan, nak berdukung plak.  Takpe la sayang, takde hal.  Ibu faham kamu kecik lagi.  Dulu mase kawen aku Yasmine pon baya-baya Dieya kot.  Ke besar sikit.  Sempat berjalan half way je, pastu nak berdukung.  Maybe sebab ramai orang so dorang jadi tak keruan.  Hehehehe.  Ayat tak boleh blah kan.  Ayah dengan Boboy kene pegang bunge manggar.  Nasib Naufal nak dengan orang.  So mintak tolong sape ntah pegangkan Naufal jap.  Basically seme ade tugas masing-masing.  Tak perlu tanye Pa dan Ami ape nak buat.  Dorang lagiiiiii la busy.  So pandai-pandai la sendiri.



Oleh kerana Adeline dengan Nadirah yang paling besar, so dorang la kene jadi pengapit sekali.  Alah, dorang ni memang suke ok bab-bab macam ni.  Memang rela pon...


Nampak tak muka tercengang Dieya?  Hahahahhaha.  Lawak-lawak.  Mesti Dieya konpius ape yang sebenar sedang berlaku.  Kenapa ramai sangat orang.  Nape Pakngah dengan Makngah kat atas tu.  Nape semorang cantik-cantik nih.   Hehehhee


Flower girl yang lain tukang bagi souvenir yang tepung tawar.  Ayong cover bahagian sane, aku cover bahagian sini sebab ade Dieya sekali kan.


Sampai habis tepung tawar Dieya stay kat situ tapi kene bagi upah.  Adoyai...  Banyak sangat Dieya makan lollypop arini.  2 lollypop dengan 2 aiskrim colek.  Tahu tak aiskrim colek tu ape?  Haa..... pandai, aiskrim cone...  Terpaksa biarkan je Dieya daripada mengamuk kan.  Malam tu Pijo berus gigi lame sebab nak cover banyak sangat amek gula siang tadi kan.  Hehehhehe 


Kami without Abang Jack - Zulharim Effendie.  Ayong - Zulimah Naida, Boboy - Zulheiry Fahmie, aku - Zuzilla Miranie.




Mak Pijo dan Cik Yang dan aiskrim coleknye....  Hehehehehhe


Hafizah Husna the only adek perempuan dalam adek beradek Pijo.  Orang cakap aku ade iras Na.  Aku ngan Pijo pon ade iras so berkemungkinan la kan ade iras Na kan...







Naufal membuli kakak Yamine.  Naufal geram dengan rantai kakak Yamine.  Tapi kakak Yamine kan kakak penyayang, memang biar je Naufal buat ape pon.


Dieya takde sebab lepak dengan ayah kat khemah makan.


Akhirnye Flowergirl harapan bangsa tumpas jua....  Dah ngantuk sangat tapi sayang nak tido.  Last-last tertido sambil makan aiskrim.  Nasib atas riba Ayah mase tu.  Habes samping Ayah kene aiskrim Dieya.


Mekap by Ayong jugak.  Aku jarang mekap.  Mane aku pandai wei.  Nantikan bedak tak rata la.  Lipstik tak terbentuk la.  Ayong offer je terus aku cakap ok!  Memang aku tunggu pon die offer.  Hehehhehehe.  Tembamnyeeeeeeee lah aku wei....  Azam 2013 nak reduce weight.  Setakat ni belum achieve lagi berat yang aku nak tu.  Tapi masih diusahakan.  Doakan azam aku tercapai ey korang....










Bangun tido aku tukar uniform Dieya.  Panas wei...  Tido pon berpeluh-peluh.  Kesian aku tengok.  Terpakse hala 1 kipas kat Dieya mase tido tu.  Tu Nina Jameela.  Anak kezen aku.  Kesian jugak kat Nina.  Berpeluh-peluh.  Ah, aku kesian kat semorang la termasuk kat aku sendiri.  Peluh menitik-nitik tapi aku tak lap pon.  Baru la seksi... *winkwink*




Orang dah tak ramai.  Tapi still ade orang datang.  So time ni agak rilek sikit la....  Dekat Maghrib baru majlis betul-betul habis.  Tu la Terengganu.  Dalam kad tulis dari kul 12-5.  Tapi sebelum kol 12 dah ade yang datang.  Kol 5 belum tentu betul-betul takde tetamu.


Ni bunga ape ntah name die.  Oh, bunga manggar.  Yang gune untuk berarak dengan pengantin tu kan.  Pon Ami buat sendiri.  Takde dah zaman-zaman plastik yang kaler-kaler tuh.  Ni Ami buat dengan tali yang macam kertas tu.  Menarek kan.  Suke aku tengok.  Keluar dari kepompong biase.


Mase ni kan Dieya ade je kat belakang kitorang tau.  Tapi sengaja dengki taknak bagi nampak.  Hehehehhehe


Kasi la can...  Kasi la....


Apelah dorang ni buat sebenarnye.   Mesti Dieya cakap macam tu kan.  Pasrah la kamu Dieya ade Ibu macam nih.  Heheheheh.  Same kan muka kitorang.  Nak-nak Ayong.  Memang sebijik.




Suke gambar ni!!!!  Aku dengki dengan Bie.  Heheheheh.  Sebab die je lain kan dari segi fizikal.


Four of us.  Boria Kubang Tangga.


Akma Syahida.  Ahli baru dalam family....




Girlllllllllllllllll powerrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!.  Susunan adek beradek.  Aku anak no 3.  Perempuan bongsu.  Tapi kan mase kecik aku agak tragis.  Asyek kene beralah je.  Kalo gaduh dengan Ayong ke Abg Jack ke kene beralah sebab Pa ngan Ami kate aku kan adek.   Tapi bile gaduh dengan Boboy pon kene beralah gak sebab aku kan kakak.  Abes bile aku nak menang? Huh!.  Merajuk ah!  Aku dengan Boboy dulu kan, Ami ngan Pa cite kuat sangat bergaduh.  Pantang jumpe mesti gaduh.  Kitorang kan dekat.  Beza setahun je.  Sampai tahap Ami rendam tali pusat kitorang same-same dan bagi minum.  Lepas tu kitorang takleh berenggang dah.  Kemane pergi mesti berdua.  Dulu mase kapel dengan Pijo dan Boboy dah stay kat KL.  Aku rela gaduh dengan Pijo janji aku boleh tolong atau jumpe Boboy.  Aku pernah cakap kat Pijo, ape-ape hal aku akan dahulukan Boboy.  Sampai macam tu sekali tau.  Kesan dari minum air rendaman tali pusat, dan dengan izinNya.






Oh, serius rase nak frame je gambar nih!  Hahahahah.  Dieya takut dengan Abah.  Memang susah nak tengok Dieya dekat-dekat dengan abah.  Abah memang kuat mengusik Dieya.  Sebab tu nampak Abah dukung Dieya cepat-cepat aku ambil gambar.  Memang sejarah nih!






Malam tu terus bukak hadiah.  Best giler berebut bukak hadiah.  Excited macam sendiri punye hadiah.  Kebiasaanya semorang akan dapat 1 hadiah.  Bergantung pada izin pengantin la kan.  Since Dieya bukak kettle tu, aku pon dapat la kettle tu.  Eh, aku pilih sendiri sebenarnye.  Rasionalnya kettle memang perlu kan.  Kat rumah mesti ade spare kettle.  Since aritu dah gune yang spare dan tak berganti lagi, dah ngam-ngam la tu kan.  Ngeh-ngeh-ngeh...




Empat beradek.  Naufal Zaiyani, Fathihah Adeline, Fathihah Yasmine, Dieya Adriana Batrisya.  Fuuhhhhh, name ko paling panjang Dieya.  Hahahahaha








Ha, hambek ko!  Rimas sangat Ummi tengok rambur Dieya, terus ikat macam samurai.  Macam biase, takde pon nak meronta-ronta bagai.  Ce aku buat, nampak getah je pon dah nanak! nanak!


Cantik tak? cantik tak?  Ape barang main tulis-tulis atas cake.  Tu zamang sedeng ok!  Sekarang ala-ala terpacak gitu.  Pacak-pacak tu aku yang buat sendiri ok kat opis.  Tak jadi keje aku nak cari character-character tu.  Paling susah character untuk Pijo a.k.a Paklang.  Aku nak cari yang buncit sikit tapi macho.  Payahnye la wei...  Last-last amek gambar tu.  Rambut dah kene, belah tengah.  Pegang jacket ala-ala rider.  Pon boleh la kot....  Aku dah kawtim dengan Abg Jack dulu.  Mintak die belikan cake.  Aku nak wak surprise untuk Pijo, tak kan aku yang nak g beli kan.  Konpem-konpem Pijo dapat tangkap sebab memang besday Pijo pon on that day.  The best thing was Abg Jack gi beli dengan Akma a.k.a Makngah.  Tapi Akma tak tahu pon untuk die sekali.  Maybe sebab besday die akhir bulan so tak terpikir la kan.  Siap Akma sendiri yang wak masuk cake tu ikut dapur.  Taknak bagi orang lain perasan.  Bermula lah cabaran aku dengan Ayong pulak.  Akma asyek la nak tolong kitorang set kan cake.  Puas la Abg Jack buat-buat cari barang seme bagai tapi die still ade kat dapur.  Ayong tibe-tibe berkuasa veto sebagai kakak sulung suruh Akma naik.  Mesti Akma terkesot pikir ape salah die kan.  Dah la baru masuk family kitorang.  Pijo pon hairan kat atas.  Ami wak naik pinggan la gelas la.  Pijo tanye Ami ade orang nak datang ke tapi Ami diam je wak tak dengar.  Good job seme!  Heheheheh.  Tengah-tengah nak setup tu tibe-tibe letrik plak takde.  Ayoyo!!!!!  Tapi ok gak, seme berkumpul kat luar sebab panas dalam rumah kan.  Nasib semalam ade je letrik sepanjang hari.


Aku ngan Ayong naik sambil nyanyi.  Dan seme yang lain sambut.  Tapi Pijo ngan Boboy ngan Bie blur.  Bile sebut name Makngah sekali tibe-tibe Akma plak blur.  Akma cakap die tak sangka die pon dirai.  Kemon babe, we are family what...  Seme layan same je.  Takmoh cakap gitu lagi k.  Takmoh takmoh!  Puas hati aku dapat surprisekan Pijo.  Walaupun tak seberapa tapi sekurang-kurangnya kami sekeluarga raikan die.  Ade banyak je lagi gambar tapi dalam camera abg jack la.


Hadiah Dieya untuk Kakak Yamine.  Kesian kakak Yamin demam mase ni.  Tinggi la jugak suhu.  Tak larat je muke...  Tapi Maklang tahu Kakak Yamine kuat kan.  Maklang, Paklang dan Dieya doakan Kakak Yamine sihat sentiasa, terus menjadi anak yang solehah dan insan yang berguna kepada agama dan Ummi dan Abah. 


Z Family.  Dieya tido time nih.  Tapi aku angkut je.  Taknak la ketinggalan kan...   Alhamdulillah majlis berjalan dengan lancar.  Mungkin ade sedikit kelemahan tapi itu adalah adat sesebuah majlis nak-nak majlis besar macam nih.

Dan, Alhamdulillah Akma dah pregnant.  In shaa Allah bulan December tahun ni aku akan dapat sorang lagi anak.  Dan, in shaa Allah, January tahun depan akan dapat seorang lagi anak, adek Naufal.  Alhamdulillah, makin meriah...

No comments: