Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, May 21, 2013

3 tahun dah...

Semalam genap 3 tahun aku kat TL Offshore Sdn Bhd.  Majikan paling lama setakat ni.  Dan In shaa Allah, jika diizinkan aku akan stay je kat sini.  Pijo pon memang prefer aku stay pon.  Aku kan isteri mithali.  Ikutla cakap suami.  Hehehehe.  Boboy forwardkan aku iklan vacancy.  Tapi kalau ikutkan open untuk internal je tapi sebab aku memang sengsara giler kat company lama, so aku try jela.  Alhamdulillah, rezeki kahwin aku dapat keje kat sini.

Ade banyak bende yang buat aku suke keje kat sini.  Kalo cakap pasal workload, aku boleh cakap workload aku gile terbaik.  At least bagi aku r.  Aku masuk dengan handle vessel.  Tu core punye.  Tapi oleh kerana aku dapat superior yang gile 'suke mengajar' macam-macam suruh aku buat.  Dan aku buat seme pon sebab aku kan baru lagi time tu.  So ikut jela....  Tapi bagus jugak tau.  Sebab die buat aku tahu banyak benda.  Dalam 3 tahun ni aku pernah handle portfolio contract, service order dan sekarang balik semula kepada vessel dan marine warranty survey.  Aku suke handle vessel.  Dah la figure berjuta-juta, pastu kalau dapat dispute invoice vendor memang satu nikmat.  Hahahahah.  Cost saving maaa untuk company...

Aku boleh jumpe ramai orang dari dalam dan luar negara.  Dapat belajar cara handle orang luar.  Kadang-kadang memang annoying.  Kadang-kadang aku terkesima tengok cara dorang pikir dan handle masalah.  Kalau dalam meeting tu memang ade yang terlalu harsh sampai aku rase macam nak bagi pelempang je.  Tapi still senyum.  Pung pang pung pang pon, biasenye ade solution la apa yang dimeetingkan tu.  Keluar dari bilik meeting yang pung pang pung pang tadi biasenye manager boleh je gelak-gelak dengan vendor tu balik.  Gile profesional...  Keje, keje.  Network tetap network.

Suasana kat sini meriah.  Suasana yang memang aku cari sebelum ni.  At least bile tension buat keje aku boleh bergelak ketawa.  Boss tak la pulak marah.  Ke marah tapi aku tak perasan? Hahahahaha.  Tapi still kene berhati-hati dengan orang yang cakap belakang.  Alah....  Mane-mane ade je.  Atas hati kebal ke tak je kan. 

Lunch hour activity aku adalah gym hari Isnin, Khamis & Jumaat.  Kadang-kadang hari Jumaat hari makan beriye.  Lunch dr kol 1230 sampai 230 kan.  Sempat la nak merewang-rewang kejap.  Hari   Kat Level 1 ade gym.  Masuk free je.  At least terbakar la sikit lemak aku kan walaupun makan macam tak ingat dunia kan.  Dah la ade mat saleh sekali.  Cuci mate woooo.  Hehehehhe.  Selasa dan Rabu aku gie mengaji.  Ustaz luar yang ajar.  Pon free, Sapura yang bayarkan.  Aku cuba untuk tidak menguzurkan diri sebab baca berguru ni lainkan dengan baca sendiri.  Sesi kelas mengaji tu biasenye diakhiri dengan soal jawab.  So biasenye aku akan share ape yang Ustaz ajar dalam facebook, sebagai tanggungjawab aku.  Dan Alhamdulillah, Ustaz grade kan aku dari A(paling best) ke E bacaan aku dalam golongan B.    

Kat sini agak fleksibel hour.  Ke sebenarnya sendiri buat fleksibel?  Maybe kat sini result oriented so sebab tu boleh buat fleksibel hour.  Abesla kalo Boss aku bace nih.  Hehehehehehe.  Tapi penting okey kalo flreksibel hour nih.  Kalau anak sakit ke ape boleh balik on the spot.  Janji Boss tahu.  Sebab ni la jugak aku akan stay kat sini.  In shaa Allah...

Lagi satu best kat sini adalah benefit.  Medical pon best, annual benefit pon best.  Tapi takde family day.  Selama 10tahun baru ade sekali.  Tapi aku tak kesah la bende tu.  Annual dinner ke family day ke janji yang lain best.  Hehehehhe.  Pijo pernah buat MRI dan fully covered ok.  Fisio pon cover.  Yup, medical cover legal husband and 5 orang anak.

Aku masuk kat sini dengan Degree even mase tu aku dah ade Master.  Sebab everytime aku letak Master dalam resume makin susah nak dapat.  Kalau aku tak letak ade la jugak orang panggil interview.  Aku masuk sini dengan contract 2y+1y.  Alhamdulillah second year aku dah dapat permanent.  Alhamdulillah jugak minggu lepas aku dapat surat salary adjustment.  Aku serius tak sangka.  Boss suruh aku bukak surat tu depan die jugak.  Aku giler shaking mase tu.  Dan aku on the spot nanges.  Yes, nanges depan boss!  Mase tu aku ingat Dieya je.  Memang rezeki Dieya sangat-sangat.  Boss ade cakap pasal kerja. Dan die ade nasihatkan something yang aku akan ingat sampai bile-bile.  Kadang-kadang kite nampak orang tak nampak kite wak keje, tapi sebenarnye orang nampak.  So, buat la keje dengan betul dan ikhlas.  Aku percaya dengan ape yang yang buat selama ni dan ape yang aku doakan selama ni, ni adalah nikmat yang Allah berikan.  Aku terus berdoa agar aku tidak mudah lupe diri.  Aku ingat jugak pesan kawan aku, dalam rezeki kite ada sebahagian rezeki orang lain.  Pulang balik hak orang tu agar rezeki kite diberkati dan jangan mengharapkan balasan.  Bagilah dengan ikhlas dan kerana Allah.  Keluar bilik Boss aku sambung nanges kat bilik Boss kecik plak.  Siap peluk-peluk nih.  Dah esok nak masuk office aku dah malu dah.  Hahahahah

Tapi...... woi dah 3tahun aku kat sini wei! mane parking aku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Aku parking sangat jauh ok.  Kalo jalan kaki lebih kurang 15minit la jugak.  Tapi memang la ade sediakan shuttle.  Macam Geng Bas Sekolah dah walaupun naik van je.  Tapi bab nak tunggu van tu yang malas tu.  Ade je visitor parking yang dekat tapi manjang full.  Aku kan datang lambat, memang harapan la nak dapat parking kat situ kan...  Erm... xpela kot.  Tahan jela selagi boleh tahan...

4 comments:

Hafizzul Kamarudin said...

Ape la sangat jalan tu kalau nak dibanding ngan benefit kan...lagipun jalan kaki tu kan exercise jugak...hehehe

'sln said...

Tula kan... heheheh...bersyukur rezeki yabg ade...

Unknown said...

Hehe..best je baca...oo...ini keje ko ye..dispute invoice...hmm...yg dept "satu" lg tu..asyik nak mintak diskaun aje....huhu..we all owner ni yg tersepit tau..hehe...jgn mrh ye..gurau2 sinis je..

Unknown said...

Hehe..best je baca...oo...ini keje ko ye..dispute invoice...hmm...yg dept "satu" lg tu..asyik nak mintak diskaun aje....huhu..we all owner ni yg tersepit tau..hehe...jgn mrh ye..gurau2 sinis je..