Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 4, 2013

Kamu Dah Besar Sayang....

Semalam Pijo balik lambat lagi setelah sekian lama tak balik lambat.  Bukan tu sebenarnya aku nak cerita.  Aku faham je suami aku keluar mencari rezeki yang halal.  So tak de issue pon kat situ kan.  Aku nak cerita pasal Dieya yang aku perasan Dieya ni macam dah matang dari umur die yang baru 2tahun.  Maybe ade je yang seumur macam Dieya tapi aku tak kan compare anak sendiri dengan anak orang lain.  Sebab masing-masing ada keistimewaan dan tahap perkembangan yang tersendiri.  Ilmiah tak ayat aku?  Hehehhehe

Semalam Dieya cerita, Dieya fight, dalam bilik, sakit kaki.  Aku tanya kaki mana yang sakit.  Dieya tunjuk kaki belah kanan.  Aku tanya fight dengan siapa.  Dieya diam je buat-buat tak dengar.  Banyak kali aku tanya tapi Dieya taknak cakap.  Dulu pon macam tu.  Bibir Dieya macam terluka, aku tanya siapa buat tapi Dieya taknak cakap.  Cikgu Ida, cikgu favourite tanya pon Dieya taknak jawab.  Sampai kesudah Dieya taknak jawab.  Aku tahu Dieya faham soalan aku tapi ntah nape nak protect sangat kawan die tu.  Tapi aku takdela beriye nak tahu sape buat Dieya kan.  Bukan kes buli ke ape sebab aku percaya budak kecik macam tu tak faham kot buli tu ape.  Adat la tu, berebut mainan ke ape ke, tertolak sikit dan terjatuh.  Memang aku ok je sebab at least bagi aku ko kene tough Dieya.  Sekarang ni banyak sangat perkara yang mungkin berlaku dan memerlukan kita kuat dari segi mental dan fizikal.  In shaa Allah, ada rezeki, ibu akan hantar awak untuk belajar martial art sebagai persediaan.

Semalam pon Dieya asyik tanya je ayah mana.  Dieya memang selalu bertanya.  Kadang-kadang aku depan mata pon gigih tanya ayah mana ibu.  Padahal nampak je aku tapi jenis mulut tak reti diam kan.  (ok-ok! macam aku!)  Tapi semalam sikit-sikit tanya.  Sikit-sikit tanya.  Aku called Pijo bagi cakap dengan Dieya.  Then kitorang gi Cyber dinner kat sana je.  Memang sengaja aku bagi Pijo ribakan Dieya, aku yang drive.  Keadaan macam biasa sampai lah Pijo cakap Dieya yang die terpaksa gie work.  Dieya diam dan serius muka Dieya sedih gile time tu.  Memang sedih gile muka, salam pon macam terpaksa.  Kiss ayah pon macam terpaksa.  Sepanjang perjalanan Dieya diam je even aku ajak Dieya borak-borak macam biase.  Aku ajak nyanyi pon Dieya tak layan.  Tapi Dieya ada cakap, ayah work, Dieya tido ngan Ibu lu.  Dieya repeat ape yang Pijo cakap tadi.  Sedih gile ok mase tu.  Aku cakap takpe, nanti ayah balik, Dieya kene tido sebab esok nak gi school.

Balik rumah, aku tukar diaper segala then aku suruh Dieya tengok cartoon dulu sementara aku nak mandi.  Tapi Dieya cakap Dieya nak ship (sleep) dengan nada serius sedih.  Aduyai anak, nape buat ibu macam ni sayang....  Then aku called Pijo lagi untuk Dieya say good night.  Then baru Dieya tido.  Aku macam bukan tak percaya anak aku tu, tapi aku rasa macam Dieya dah berfikir dan ada perasaan yang bagi aku kecik lagi nak rasa seme-seme tu.  Betul la kot macam abg Abil kata Dieya ni cepat matang.

No comments: