Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 12, 2014

Kota Kinabalu Trip - Day 1

Walaupun tajuk bahasa omputih tapi entry bahasa melayu sebab bahasa melambangkan bangsa.  Ini ayat cover orang tak reti cakap omputih sebenarnye.  Heheheheh

Kick-off untuk tahun ni kitoang g KK, 4d3n.  Memang dah lama sangat nak pergi sana.  Tapi asyik la bertangguh sebab tiket flight mahal.  Kitorang tak suka plan awal-awal setahun awal ke 6 bulan awal ke. Sebab pernah terjadi dulu tiket ke Bali burn macam tu je.  Sedih ai tau....  Huhuhuhu.  Tapi tak sanggup plak nak bayar mahal.  Tapi kali ni ala-ala pejam mata sudah.... Huhuhuhu



Semangat kitorang baca banyak blog sebab nak tahu must visit place kan.  Memang kene utilisekan setiap saat pon.  Heheheheheh.  Ni combination keje aku dengan Pijo.  Sila abaikan kalo ade salah grammar ke tatabahasa ke, hukum DM ke sebab ni rujukan kitorang je.  So yang penting kitorang je yang faham.  Ngeh-ngeh-ngeh.

Plan asal, Jumaat kat Kundasang, Sabtu kat Kundasang dan KK, Ahad lepas gi Sunday market terus gi Island Hopping, Isnin round-round sekitar KK sebelum gi airport.  Tapi since aku pregnant takdela island hopping tu kan.  So memang banyak masa terluang kat KK.  Yang aku list tu takde la seme aku pergi pon. Lebih kepada persiapan je kalau-kalau sempat pergi kan.  





Dieya sangat excited nak naik flight.  Bangun pagi pon senang je bile cakap nak naik aeroplane besar.  Bising betul Dieya time baru masuk dalam flight.  Memang nampak la excited die tu.  Duduk pon taknak kalah pilih seat tepi.


Gambar wajib kalo seat dekat dengan sayap kapatebang kan.  Hehehehehe




Aku dengan Pijo tido je dalam flight.  Kesian Dieya takde sape nak layan.  So terpaksa la tido sekali.  Dah landing tu terpaksa la kejut Dieya, ada la drama seminit dua.  Tapi lepas tengok luar, mood dah ok sikit. Jakun, biasala kan... Heheheheh.  Keji aku kutuk anak sendiri.


First time luggage masuk kargo.  Biasenye hand luggage je kan.  Pastu cuak sebab bag tak muncul-muncul. Orang lain rilek je aku tengok.  Hehehehe.  Cuak-cuak pon control ayu tetap perlu.  Macam la ade orang usha ko kan...  Lepas tu kene beratur lagi amek pass nak masuk Sabah.  Pijo cakap kene simpan lelok. Masa nak balik nanti nak kene bagi balik pass tu.  Kalo takde tak boleh keluar Sabah.  Aku tak faham giler konsep ni.  Sabah tu dalam Malaysia jugak kot.  Motif nak 'bervisa' bagai...  Tapi malas aku nak tanye pakcik google reason die kan...

Sampai je airport kereta sewa dah tunggu.  Mintak Myvi tapi dapat FLX.  Kalo ikutkan FLX lagi mahal dari Myvi even cc same tapi sebab FLX bonet die besar sikit kan.  


Alhamdulillah Dieya memang duduk belakang je sorang-sorang.  Aku ingat ke dalam kereta kitorang je nak duduk belakang sebab ade player.  Sepanjang perjalanan tu Dieya tido je manjang.  Sebab penat kot. Lagipun kene bangun awal kan.  




First pit stop, Upside Down House, Rumah Terbalik.  Dieya beriye menguap sebab kene paksa bangun tido. Masuk sini kene bayar RM10 perpax.  Dieya free.  Nanti ade tourist guard yang bawak tour dalam Rumah Terbalik ni.  Tourist guard aku name die Stacy, gigi rongak sebatang.  Hehehehe.  Dorang pekerja semua kene pakai kain batik sebab ala-ala duduk kat rumah kan.  Tapi kain batik tu dah bergetah bukan pakai macam biase tu.


Nak masuk rumah tu kene ketuk gong sebagai simbolik nak cakap kat tuan rumah tu ade orang nak datang. Nanti sampai kat pintu kene ketuk pintu pastu tibe-tibe pintu terbukak sendiri.  Magik kan?  Takde la magik pon, ade orang bukak dari dalam.  Bunyi gong tu macam nak ckp kat orang tu mohon standby kat pintu. Kesian orang bukak pintu tu ko bayang la kalo die tengaok uk-uk.  ngeeeeeee ok tak yah bayang.


Stacy ni cerita la asal usul rumah ni.  Kononnye kelaurga ni ada seorang anak lelaki yang sangat nakal. Punye la nakal budak ni main-main sekali sampai rumah die terbalik.  Logik tak?  Aku gelak je die cerite.  Takde ape menarik pon dalam rumah tu.  Tak masuk pon takpe sebenarnye sebab bukan boleh ambek gambar pon.  Pastu macam takde ape istimewa pon rumah tu.  Ko bayang semenye die terbalik tertampal kat ceiling. Dah tu je.  Serius aku tak rasa berbaloi pon bayar RM10 sorang kan.  Tapi dah name pelancong, masuk jela seme tempat kan.  Bile lagi nak merasa.  Bukannye dekat nak datang selalu.


Padahal dh ada kat tiang tu cakap jangan duduk bawah kereta atas faktor keselamatan...  Eh, takkk.... nak jugak ambek gambar kat situ kan.  Hehehehhe... Kitorang tak nampak signboard tu sebenarnye...


Hambek! dengan Dieya sekali aku terbalik kan.  Nak sangat terbalik seme bende kan...  Budak ni plak memang suke main bende-bende kasar macam ni.


Haaaaaaa,  favorite pose Dieya sepanjang trip ni.  Melompat!!!  Seme tempat nak suruh ambil gambar melompat.






Ambil gambar kat luar tak kene bayar pape.  Motif aku nak skodeng dalam toilet bowl tu?  Eyyyuuuhhhhhhhh!!!!!


Beriye Dieya berlakon konon-konon takut gitu.


Padahal senyum nye....


dan lompat lagi.....


dan lagi......


Family photo...  Rumput kat sini takleh pijak.  So memang ade platform untuk ambik gambar.  Sebab tu kalo korang perasan, setiap gambar kat Rumah Terbalik ni port die same je.


Second pit stop, check in dulu kat J-Residence.  Masa buat reservation dulu memang aku cakap nak check in lambat sikit.  Aku letak bag je sebab nak kejar masa nak tengok lembu.  Hahahahha, lawak sebab nak tengok lembu kan.


Curam yang amat wei dari gate die nak g bilik.  Reception room die kat tengah-tengah, betul-betul tak stategik.  Sebab kalau naik memang tak boleh benti tengah-tengah.  Kalau berhenti momentum kereta dah takde, so sile la reverse balik.  Curam wei.  Ko mampu?  Kalau mampu pon aku rela la turun dulu. Hehehehe.  Tapi memang tak perasan pon ade reception room kat tengah-tengah tu.  Aku la tu kene menapak naik amek kunci.  


Aku suruh Dieya pakai giraffe ni.  Dieya taknak la plak.  Die kate malu nak pakai.  Mak ai budak ni...  Ko 3tahun pon belum time ni tak perlu la bajet-bajet gorgeous sangat kot...  Tengok la tu muka kene paksa tu. Tapi memang tak pakai sampai kesudah.  Glove je nak pakai.


Third pit stop, Dairy Farm.  Ni dh kat atas dah ni.  Sejuk wei....  Siyes tak tipu.  Lagi sejuk dari cameron of course tapi tak sure lagi sejuk dari Genting ke tak sebab lama dah tak gi Genting.


Ngam-ngam sampai tu milking session.  Aku ingat ke milking session tu kite boleh bagi lembu minum susu. Rupanya time dorang perah susu.  Aku pon bangang ke ape dah sah-sah lembu-lembu ni makan rumput kan. Tapi boleh je bagi minum susu kat anak lembu dengan kambing.  Tapi kawasan die busuk sikit la.  Ni para lembu tengah tunggu turn untuk diperahkan susunya.





Macam tinggi gile disiplin lembu-lembu ni.  Elok je beratur masuk line nak tunggu tetek di perah. Hehehehhe. Aku suka ayat tu, tetek diperah. Heheheheh....  Takde pon berebut nak masuk line, takde pon potong line ikut lorong kecemasan macam sesetengah pemandu kereta yang takde sivik.  Sementara susu diperah tu dorang boleh makan-makan menjamu selera.  Sekali perah kan memang memancut-mancut susu lembu ni dalam saluran die tu.  Dalam hati aku berdoa semoga dimurahkan rezeki susu aku banyak nanti sepanjang tempoh penyusuan adik nanti.  In shaa Allah.  Amin...  Tolong aminkan sekali ey.  Terima kasih banyak-banyak.  Kat sini ade couple amek gambar Dieya.  Dieya pon elok je benti jalan jap posing ala-ala apehal ko amek gambar aku?  Maybe sebab Dieya ni kan banyak cakap kan.  Pernah mase kat A'Famosa ade orang stop kan kitorang jap sebab nak amek gambar Dieya.  Aku takde la rase ape-ape kan, yakin in shaa Allah dorang berniat baik...  Owh, nak share 1 fakta.  Pijo cakap die pernah tengok 1 dokumentari ni pasal lembu tenusu ni.  Lembu-lembu ni tak boleh nak produce susu macam tu je.  Kene beranak jugak.  So kene la suntik sperma lembu kan.  Pastu mengandung, pastu ade la susu, macam kite jugak.  Heheheheh.  Kat sini lembu tenusu banyak gile tapi kat kandang anak lembu takde la banyak sangat.  Kemana perginye anak-anak dorang ni?  Ntah. Tanya la dorang, bukan anak aku pon.  Heheheheh, ok tak lawak.


Ape-ape hal mesti la kene beli susu lembu yang fresh ni kan.  Mula-mula aku geli nak minum wei! Serius aku cakap.  Sebab tadi aku nampak kot canne dorang perah susu.  Memang la dorang ade basuh tetek lembu tu tapi aku beli jugak.  Tapi last-last pon habis je aku minum sekotak.






 
Port wajib amek gambar kalo datang sini.  Tapikan macam tak praktikal sangat sebenarnye sebab kat depan batu tu memang laluan kereta.  So kalo ade kereta kene la tunggu kejap bagi laluan.  Erk.....  Aku kan, boleh terlupe mase ni aku tengah mengandung, aku selambe je lompat dari pagar ni ke bawah.  Ha, rasa nak marah tak?  Huhuhuhu






Bagus Pijo ni.  Mase masuk tu die dah usha-usha dah port nak amek gambar.  Aku suka gile port ni.  Cantik betul rumput-rumput menghijau.  Sejuk mata memandang.  Tapi memang sejuk pon.  Siyes sejuk...  Nampak tak kabus tu?  Ha, gile tak percaya aku cakap memang sejuk...




Gigih Dieya ikut ibu yang gile bergambar ni.  Taknak kalah okeh posing.  Dieya memang suke bergambar. So memang banyak gambar aku dengan Dieya jela kan...  


Aku suka gambar ni.   Sangat suka.  In fact mase cikgu Dieya suruh bawak family photo pon kitorang pilih gambar ni.  

Dah tu je aktiviti first day kat Kundasang.  Tapau makanan kat KFC, then balik hotel rehat.  Aku makan tak habis pon KFC.  Rase die lain sikit.


Kat J-Residence ni memang takde pape tau.  Tapi  ada wifi, so takdela mati kutu sangat kan.  Pastu die ade bagi 1 DVD bagi ko layan sampai lebam.  Sekali kitorang dapat cite ni.  Dah aku dengan Pijo feeling-feeling gitu sebab ni 1st movie yang kitorang tengok wayang sama-sama.  Macam faham-faham je kitorang tengah loving-loving kan.  So sweet.... PANG!!!!!! *lempang sedas*


Gigih Pijo nak baut eksperimen.  Rendam dengan air paip semalaman.  Esok nak minum memang sejuk macam keluar dari fridge.

Dah tu je cerite 1st day kitorang kat sane.  Malam sejuk gile.  Dieya aku pakaikan sock dengan glove masa nak tido sebab tolong la percaya memang sejuk gile.  Dah percaya ke belum nih?

No comments: