Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, April 22, 2014

#DAB2ndhome

Hashtag tu cakap segalanya.  Rumah Equine ke rumah kat Semenyih ke memang untuk anak-anak.  Bekal duniawi untuk anak-anak.  Manalah tahu suatu hari nanti dorang perlukan bekal duniawi ni kan.  Drama swasta tak mukadimah aku kali ni?




Semalam aku dengan Pijo amek kunci rumah Semenyih.  Apa-apa hal kena la test mamak kat area Pelangi Semenyih 2 dulu.  Aduyai.... fail la mamak tu...  canne kitorang nak hidup ni takde mamak ni?  Ada nanti aku ajak Pijo balik Equine semata-mata mamak Ad-Dhuha kat The Atmosphere tu.  Mamak tu memang terbaik. Tapi kalo nak makan mee goreng mamak kene gi malam.  Kalau gi siang mee die rase kapur sikit.  Ha, mamak abadi tak aku ni?

Erk, bukan aku nak cerite mamak kot kan.  Ok-ok, kembali kepada landasan yang betul.  Aku sampai rumah dalam kol 10.45, orang MKH memang dah tunggu dah.  Padahal appoitment pukul 11.  Ok, good impression kat situ.


Masuk dengan kaki kanan, baca basmallah dan doa ringkas, kitorang pon mula la inspect rumah.





Payung tu Pijo nak check tile padat ke tak.  Sambil jalan, sambil cakap, sambil ketuk-ketuk.  Comel pulak aku tengok laki aku ni.  Beriye beli masking tape dengan marker bagai.  Tapi tak guna pon.  Orang MKH tu dah tagging kan.  Defect tu ade tapi tak banyak.  Boleh consider minor defect pon.  Leaking kitorang takleh check sebab meter air belum pasang.  Plug pon takleh check sebab meter letrik pon belum pasang.  Tapi kalau tak berfungsi pon waranty kan ada 2tahun kan.  Mata Pijo sangat tajam.  Yang tu memang Pijo power. Kadang-kadang pon Pijo ni sangat cerewet dari aku.  So aku percaya Pijo memang check betul-betul.  Aku pon check jugak okey.  Takde alasan panas ke apa ke nak lepak dalam kereta taknak buat kerja.  Memang panas tapi excited wei! Dah tak rasa dah panas tu.  Hehehe


Ni antara yang approach kitorang sepanjang sehari dok kat situ.  Mei Keng tu setia sungguh tunggu sampai habis inspect.  Tapi awal-awal memang kitorang reject dah die.  Selamber je bawak masuk anjing dalam kawasan rumah.  Siap mandikan lagi.  Aku nampak sendiri kot.  Persatuan penduduk pon ada cakap.  Siot je kan.  Tapi semua tu kitorang tolak baik-baik sebab kitorang dah ada contact contractor sendiri.

Aku dengan Pijo sejenis bangsa yang kegigihan survey tu tiga empat posen je.  Takde beriye sangat.  Sebab ape ek?  Sebab malas kot...   Macam tak kukuh kan alasan.  Kitorang ada la blog hopping since masa mula-mula beli rumah lagi.  Takde la tiap-tiap hari kan.  Bile free je.  Ada blog yang share pattern dorang dan kosnya sekali.  Credit sangat kat dorang ni sebab sedikit sebanyak memang membantu kitorang bangsa penyegan nih.  So, jot down kos je dulu.  Mininum berapa, maksimum berapa. Takde jot down contractor pon lagi.  Bile dah dekat-dekat nak siap rumah discuss dengan Pijo berapa limit setiap benda yang kitorang nak buat.  Priority kat plaster ceiling, grill dengan wiring je dulu.  Yang lain lek-lek lu.  Bajet takde sangat ni. Nak kena simpan duit untuk adik sekali kan.  Dah la baru tukar tayar kereta empat-empat bijik.  Service lagi.  Tayar dengan rantai motor Pijo lagi.   Kitorang setelkan lagi 2 komitmen pon sekali.  Alhamdulillah, sekurang-kurangnya takde la ikat perut sangatkan nanti nak bayar rumah ni.  Sedih kan ayat aku.  Sedih ke tak ni?


Semalam jugak kitorang commit dengan contractor untuk plaster ceiling, grill dengan wiring.  Mamat ni buat plaster ceiling dengan wiring.  Aku taknak cerita dulu.  Nanti dah siap aku cerite detail.  Tapi dorang tak boleh buat apa-apa lagi sebab letrik belum sambung.  Dalam masa 2 minggu ni la jugak baru nak sambung.


Mamat ni buat grill.  Dua-dua ni kitorang tak tahu pon workmanship canne.  Takde tengok hasil dorang secara fizikal pon.  Tawakal je percaya dengan apa orang cerita, apa orang share kat blog.  Dua-dua ni 'senang basse', maksudnya senang nak discuss, senang nak berkira la kot.  Kitorang takde rushing sangat nak masuk rumah Semenyih.  In fact rumah Equine pon takde iklan secara beriye lagi.  So, nak kata kalau siap lambat tu tak kisah tu tipu, tapi boleh kata tu dah jadi nombor 2 la.  Nombor 1, Alhamdulillah seme yang kitorang lock harga harini semuanya dalam bajet.

1 je aku nak cakap.  Nak masuk rumah baru ni mental kena get ready wei.  Orang tak berapa nak ada macam kitorang ni buat ikut kemampuan.  Tengok berapa ada then baru decide apa nak buat.  Kalo decide dulu baru nak tengok dalam poket ada berapa, memang jeng kereng kalo orang Terengganu cakap.  Tak perlu lawan sapa-sapa.  Yang penting selesa dan praktikal untuk kita anak beranak.  Kenapa aku cakap macam tu?  Sebab duit mengalir sangat laju.  Kalau air boleh la jugak catu kan...  Fahamkan maksud aku?

No comments: