Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, October 28, 2015

#DABkejepun : Passport

Ni entry untuk orang jakun je tau.  Tahap jakun dia memang tahap dewa.  Aku la tu.  MUHAHAHAHAH!!!! Gelak kat diri sendiri

Excited ni nak buat pasport tapi duit tak cukup untuk 4orang.  Akhir bulan kot. Konpem-konpem la kan.  Tapi takpe, gaji aku memang fixed masuk 26hb.  Dan biasanya awal la kan.  Pagi-pagi sebelum kol 12 dah masuk la.

Before gerak, aku check tak masuk lagi.  Then kitorang decided nak pergi breakfast dulu.  Lengah-lengahkan masa dulu.  Then sampai Putrajaya terus tuju ke Imegresen.  Sekali salah tempat.  Untuk buat passport kena pergi Menara Ikhlas kat sebelah tu, 3rd floor.  Takda sebarang notis pon tau kat pintu masuk tu.  Tapi the moment ko keluar dari pintu tu  baru ko nampak kat salah satu tiang cakap nak buat passport pergi kat Menara Ikhlas.  Ok, menapak ke sebelah la kami.  Aku dah bising-bising dah masa tu.  Kenapa tak tampal notis kat pintu masuk tu?  Kenapa kat tiang kalau ko nak keluar baru nampak?  Kenapa masa keluar, tak masa masuk?  Macam sengaja je.

Masa amek nombor giliran dia cakap sekarang dah takda buat setahun-setahun.  Kena buat 5tahun terus.  Kitorang dah cuak dah ni.  Bukan cuak ape, cuak sebab gaji belom masuk kan.  Mana cukup nak buat 1keluarga ni.  Haih....  Tu dah 1 hal., Aidan kena bawak gambar sendiri.  Dia cakap kat bangunan Imegresen tadi ada kedai gambar.  Ok, menapak aku dengan Aidan gi kedai gambar.  Dieya dengan Pijo tunggu giliran.  Sebab takut Aidan buat perangai masa nak ambil gambar at least aku boleh la pujuk-pujuk dia kan.  

Yang paling aku hangin, ko offer service, tapi kejadahnya mase lunch hour takda orang nak entertainment langsung?  Kalau macam bank ke apa ke masa lunch hour ada je orang.  Owh lupa, bank semua bagai tu swasta korang gomen.  But still ko provide service kot....  Haih....  We dealing with time man....

Time Dieya sampai, orang kaunter mengeluh sebab aku ada 1 nombor je tapi nak buat untuk 2orang.  Dia cakap 1 nombor untuk seorang.  Aku was like WHAT THE HELL!!!!!!!!!!!  Apa beza nya?  Seorang 1 nombor pon, lepas dah setel ko panggil nombor lain kan?  Dah kalau 1 nombor 1 family, lepas siap ayah, ko buat ibu plak.  So apa beza kat ini?  Nak bagi nampak nombor bergerak kat screen ke?  Haih la.....  Tapi nasib atas budi bicara, orang kaunter tu willing nak buat untuk Dieya dengan Aidan serentak.  Boleh je pon....  Duhhhhhh.  Lagi 1 yang aku macam erk, nak kena tunjuk surat beranak asal.  Mykid tak boleh.  Tapi Mykid itself bukan gomen jugak ke yang issue?  Tak kan tak boleh nak rely on ape yang korang implement kan?  So, apa tujuan Mykid tu sendiri?  Haih lagih....

Sepanjang aku kat sana tu setiap 5minit kot aku check gaji.  Tak masuk-masuk gak.  Siap amek nombor lain ni untuk aku dengan Pijo.  Kot-kot la sempat gaji masuk kan.  Kesudah tak masuk.  Sedih sangat masa tu.  Tapi takpe, setelkan anak-anak dulu.  Aku dengan Pijo at least bila-bila boleh lari kejap gi buat pasport kan.  1 nombor sebelum nombor aku, gaji still tak masuk.  Then aku give up.  Gila dari kol 12 samapi kol 4 aku kat situ dapat setelkan anak-anak aje.  Dah lepas ni aku dengan Pijo buat kat UTC aje. Huh!!!
 
Tapi kitorang admit je, memang salah kitorang tak buat research dulu sebelum pergi.  Tapi tak bajet pulak macam tu sekali.  So korang, entry ni aku up khas untuk yang nak buat pasport for the first time macam aku.  Supaya jangan jadi jakun macam aku tau.


 Ni latest rate.  


Aku tak faham kenapa Dieya nak kena buat muka gangster macam tu.  Rambut memang tak boleh ada selai pon atas muka.  Aku memang dah takde mood dah terus aku keataskan rambut Dieya macam tu.  Takde kuasa aku nak dandan elok-elok.  Rambut Aidan pon sama.  Gigih aku nak letak belakang telinga.  Dah la yang amek gambar tu cakap, akak, suruh dia tutup mulut ey.  Ermmmm, anak akan baru setahun dik... Huhuhu

UPDATE :
Baru setelkan passport aku dan Pijo.  Again, something jakun happened.  Tak boleh pakai contact lense pulak kalau nak ambil gambar...  Macam-macam haih...  Masa ambil gambar flash warna merah.  Aku tak tahu la camera tu detect ke apa.  Sebab bila bukak lense, flash warna putih biasa tu.  Pastu casing lense plak takde.  Aku rasa bukan aku orang pertama pakai lense pergi buat passport.  Mesti dorang alami masalah sama selalu kan.  Kenapa tak sediakan casing lence tu setiap meja.  Ataupun selang 1meja.  Ni dekat 5minit aku tunggu dorang cari casing lense.  Haih.... 

No comments: