Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, June 12, 2016

Percayakan anak

Lama tak update blog.  Dulu kononnye sebab takde internet kat rumah.  Ni dah ade unifi pon tak berupdate jugak.  Huhuhuhu...  Kalo dah malas tu memang tak boleh buat ape la kan... eh, cop!!! Bukan malas... tak sempat wei.... serius tak sempat...

Tak ni nak cerita pasal Dieya.  Aritu aku pergi amek report card Dieya kat sekolah.  Berdebo die toksah cakap la.  Padahal anak baru kindy.  Ibu memang hover sokmo pon kan.   Dalam bedebo tu aku cakap takpe, aku terima apa jua keputusan exam Dieya walaupun pada masa yang sama aku tahu Dieya agak cemerlang masa kat Qdees dulu.


Alhamdulillah!!! Dieya memang anak yang cemerlang.  Sentiasa membanggakan ibu dan ayah.  Agama pon ada exam jugak.  Tapi sebab ni kindy cina dan bukan semua ambil subjek agama, die tak masukkan dalam report card ni.  Agama dieya dapat 96.  Alhamdulillah semua subjek above 90.  Ibu speechless sangat masa tu.  Overall dalam class, Dieya dapat no. 6 out of 24student.  No. 1, untuk student Islam.  

Teacher Wong bagi briefing exam paper Dieya.  Even Teacher Wong kagum dengan mandarin Dieya.  Ni tahun pertama Dieya belajar mandarin secara serius.  Maksud aku, masa kat QDees dulu macam ala-ala pengenalan je kan.  Even soalan yang tanya bilangan stroke pon Dieya betul semua.  Termasuk la tambah missing stroke.  The part is, Dieya adalah Queen for the month of May.  Teacher Wong cakap character untuk King and Queen of the month adalah student yang paling perform untuk setiap subjek.  

Overall Dieya alhamdulillah cepat belajar.  Fast learner.  Cepat catch up.  Even suka berkawan tapi time belajar die tak akan terikut dengan kawan dia.  Dia akan buat ape yang dia rasa betul.  Tapi Dieya cepat hilang fokus masa buat homework.  Suka tengok kawan buat homework sambil betulkan kawan punya tapi homework sendiri tak siap lagi.  Awak memang kepochi kan Dieya.  Dan colouring Dieya tak cantik. Ok, mase ni ibu gelak.  Tak heran la teacher, ayah dan ibu pon kelaut gak bab colouring ni.  

Teacher suruh potong rambut sebab Dieya tak suka pakai aksesori rambut kan.  Tanya Dieya nak potong tak.  Nasib Dieya nak.  

Haaaaa kemain ko nak pilih bobcut...  Dieya sangat suka rambut ni.  Sokmo tanya aku cute tak.  Awak memang baget hot kan.
Macam ibu. Tettttttttt

Ada lg 1 cerita yang percayakan anak ni.  Dieya join Holiday Camp kat sekolah.  Last day tu Dieya cakap kena pakai sport attire.  Seingat aku takda plak cakap dalam communication folder kene pakai sport attire.  Sebab semalamnya dah pakai, dan aku malas nak basuh, aku pon ignore je.  Maybe Dieya main-main je kot. Esoknye Dieya remind aku lagi kena pakai sport attire. Aku cakap tak sempat nak basuh.  Dieya jawab, takpela ibu.  Dieya pakai baju lain aje.  Ya Allah anak...  awak sangat matang sayang....

Sampai sekolah semua budak pakai sport attire.  Aku dah gelabah.  Serba salah tiba-tiba kat Dieya.  Masa turun tu teacher dah cakap 'Alamak, where is your aport attire?  I told you to wear sport attire right Dieya'. Debush!!! Terasa panas kat muka.  Aku jawab, Dont blame her.  She told me about that but I ignore the message.  She definitely told me need to wear sport attire today'.  Ya Allah Dieya, sepanjang perjalanan ke office, ibu serius tak tenang.  Serba salah yang teramat sangat.  Called salah sorang Teacher melayu, mintak pakaikan Dieya sport attire yang baru.  Nanti aku bayar.  Nasib ade budak lain yang tak pakai juga.  So Teacher cakap since ramai so takpe jela.  Aku explain kat teacher tu, memang Dieya adna cakap tapi salah aku sebab tak percayakan Dieya.  And that was 2nd time actually.  Sorry Dieya, lepas ni ibu akan percayakan cakap kamu sayang.  Ibu mintak maaf banyak-banyak.  Terima kasih sebab menjadi anak yang matang dan cemerlang.  Alhamdulillah, aku bersyukur dengan rezekiMu in Ya Allah...  Semoga adik-adik mencontohi kakak Dieya.  Amin.... 



Ni, masa holiday camp tu.

No comments: