Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, October 8, 2012

#dieyaadrianabatrisya

DIEYA ADRIANA BATRISYA = SINARAN KEARAH KECERDIKAN

Ramai komen name Dieya ni panjang.  Memang la panjang pon.  Tapi sedap bagi kitorang dan maksudpon best...

Alhamdulillah Dieya dah 1tahun 7bulan 5hari arini.  Kejap je aku rase.  Masih fresh lagi pengalaman deliverkan Dieya dulu.  Nanti aku nak buat entri khas la pengalaman deliverkan Dieya.  Dulu konon-konon nak buat entri tu mase 1st birthday Dieya.  So, tunggu 2nd birthday la pulak. heheheheh
 
Sekarang Dieya dah pandai cakap sikit2.  Tapi bahase German die tu still menebal.  Tapi ade la yang kitorang faham...
tutu = susu
nak = nak
nanak = taknak
wawer = flower
cat = cat
awwah = Allah
ammat = Muhammad
isk, nak kene buat entri kamus Dieya la plak... heheheheh
 
Counting 1,2,3 pon dh boleh sikit2.  Aku sebut one terus sambung two. yang laen clear tp seven macam pelik je dieya sebut. 'BABELA' langsung xde butir seven. hehehehe.  Dieya tahu made duduknya 5, 8, 9 dan 10..
 
Anggota badan sikit2 pon dah tahu.  Kadang2 aku test Dieya gune soft toy macam rabbit ke, stitch ke, moomoo (lembu) ke, Alhamdulillah dieya tahu kat mane eye, hair, ear, tummy, leg, nose, mouth.  Good job bebeh!!!
 
Tapi.......
 
Makin besar ni, makin banyak la kerenah budak kenit ni kan...
 
 
Memang pantang tengok bola.  Ball!! Ball!! Pernah aritu sekali bawak Dieya di tengok En.Pij main futsal.  Aku bagi la Dieya main jap bola sementara tunggu En.Pij siap2 nak balik.  Sekali mase nak pulangkan bola tu boleh plak Dieya mengamuk. Mengamuk sakan ok! Mengamuk tu ok lagi.  Bab yang ko tahan nafas tu aper cer wei?  Aku tak faham betol la dengan Dieya nih.  Nanges-nanges nak tahan nafas.  Pastu lembik macam pitam.  Bibir pon biru.  Mase injection 1y6m aritu pon macam tu.  Sampai doctor pon cuak.  Doctor dah cuak, aku lagi la cuak.  Siap mata tertutup mulut berbuih lagi.  Bahaya la Dieya buat macam tu sayang......
 
 
Amboi...  mentang-mentangla ipad tu die punye...  Ipad ni AyahWah bagi mase birthday Dieya aritu.  Sekarang dok mengadap la ari-ari yang kitorang dok downloaded dari utube.  Pandai pulak tu bukak sendiri.  Dan boring tengok utube, main game plak.  Seme buat sendiri, tekan home button, slide nak pilih game.  Haih, budak2 zaman sekarang.  Tapi bagusnye ipad ni, bagi aku, die attactive.  Aku rase Dieya pandai counting pon dari ipad jugak.  Tapi tiap-tiap ari turun tangga memang aku tabah kira anak tangga pon.  Tapi aku pelik, anak tangga tu taaaaaakk kurang-kurang pon...
 
 
Dieya ni takutnye la dengan orang.  Ala-ala don't talk to stranger gitu.  Pelik aku.  Padahal dok nursery tuh.  Tapi sebab nak mandi pantai punye pasal, rilek je AyahLong boleh dukung Dieya.  Aku introduce Dieya element-element air nih, macam pool ke pantai ke since Dieya 4m.  Dengan bantuan ina.
 
 
Oh, sangat senang nak berus gigi Dieya.  Dieya suke telan ubat gigi.  Takpe ek? Tapi member aku anak die dah 3tahun dah. Rilek je.  Maknenye selamat la akan? Tapi aku still tak bagi kat nursery lagi.  Tunggu gigi banyak dulu la kot.  Tapi tiap-tiap ari at least sekali Dieya akan berus gigi. 
 
 
Sebelum tidor,  En.Pij buat susu, aku berus gigi dan tukar diaper.  Then letak Dieya atas katil bujang die tu, switch on ekon, tutup lampu. Dah, nanti tidur la budak kenit nih.
 
 
Minum susu pon atas katil ko.  Jangan mengada-ngada nak landing atas katil ibu&ayah tau... Aip!!!  Tu sebenarnya gate Ummi.  Aku berjaya menDIYkan jadi penghadang.  Buat sorang2 ok! Well done ibu.  heheheheh
 
 
Haaaa...  Dapat letak kepala pon jadila...  Dulu memang Dieya tidur dalam playpen.  Since raya, kan cuti lama, Dieya dah taknak tidor dalam playpen.  Nak jugak tidur celah-celah kitorag.  Eh ello, bile ibu nak manja2 ngan ayah ni...  Ni awal-awal aku pakse Dieya tidur atas katil sendiri.
 
 
Taktik la tu...  Kesian aku tengok tapi aku berkeras jugak tak angkat Dieya letak diantara kitorang.  Alhamdulillah, sekarang tak payah cakap, Dieya akan sendiri landing atas katil die.
 
 

Suke sangat minum ais tau...  Aku tahu tak elok sebenarnye.  Kecik lagi, pompuan plak tu.  Tapi kalo tak beli, nanti mengamuk.  Kalo kat kedai makan tu, memang order khas carrot susu untuk Dieya.  Konon-konon carrot baik untuk mata.  Tak la rase serba salah sangat.  Boleh tak gitu? hehehehhe


Mula-mula mintak ibu bacakan.  Penuh perasaan ni ibu bace nih.  Tibe-tibe Dieya tarik nak baca sendiri.  Nyonyenyonye dok bace buku.  Sebuk dok tunjuk2 karakter dalam buku tu.

Tido malam-malam Dieya still pakai socks.  Sebab Dieya ni tak suke pakai selimut. Pagi tadi aku suruh Dieya bukak sock die sendiri.  Berusaha punye berusaha, sekali Dieya pandang aku pastu cakap 'lak boley...'  Serius terkejut aku.  Dieya dah makin pandai berkomunikasi dan berinteraksi...  Nak kene claim hadian ngan ayah nih. hehehehehe





 

 

2 comments:

lisa said...

beb ko install apps ape kat dieya..yg paling membantu pembelajaran la..aku nak install gak..

'sln said...

Aku bnyk download dr YT je wei.. A,B,C ke 123 ke alifbata ke. Aku gune vdownload.