Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, January 15, 2013

Farm In The City

Lor....  Rupe-rupenye ade je mini zoo kat Equine nih.  5minit je kot dari rumah aku.  Sebenarnya dah tahu lame tapi tak teringin pon nak masuk.  Sekali tu tertengok la plak kat living social ade voucher ke mini zoo nih.  Pastu tengok kat website die macam menarek la jugak mini zoo nih.  So beli jela dulu perginye decide kemudian.


1st family picture dalam tahun 2013.  Since 1 Jan tu public holiday dan takde activity pon pada hari tu, then kitorang decide g jela kat mini zoo ni kan.




Entrance Farm In The City.  Aku rase owner die adalah Chinese.  Tapi bekerja die ramai India.  Since beli melalui living social so dapat voucher RM10 untuk makan kat cafe.  Tapi jangan takut, tukang masak adalah melayu dan die provide makanan semua halal pun.   


Comel gile kuda padi nih.  Kecik je.  Kalo aku naek mahu terberak kuda nih.  Heheheh.  Tengok tu, manja kan...  Haih, nak bawak balek pulak aku rase.



Nanti ade sorang pekerja pusing-pusing bawak camera.  Die akan snap picture pengunjung untuk diprintkan.  Mase aku bergaya dengan tortoise ni die datang.  Tu yang tak tengok kat camera pijo tu.  Gambar yang die amek cantik gile.  Yela, modelnye pon cantek berseri-seri wat... (mohon lempang aku laju-laju).  Memang aku berbelah bagi nak beli ke tak.  Tapi memandangkan sekeping RM20 ya.  So ko tak payah nak feeling-feeling model ey.  Hehehehhee.  Tapi ade la printkan gambar kami bertiga.  Eh, berempat sekali dengan tortoise nih.


Giant tortoise ni berat die 48kg.  Same berat dengan aku dah.   (Ok, aku tipu je).  Die ni sekor je kat luar.  Seme orang teruja plak nak bagi die makan.  So, memang kenyang la tortoise ni aritu kan...






Macam-macam jenis tortoise ade kat sane.  Ade yang besaaaaaaaaar ade yang kecik.  Ade yang asyek tido je. Ade yang tak semenggah, ade yang berkilat.  Ade yang lubang hidung terjojol bulat.  Macam gambar kat atas nih.


Ni alligator snapping turtle.  Badan die memang ala-ala aligator.  Pastu tidur bertindih-tindih. Nampak tak gambar tu dorang tengah tido bertindih-tindih.  Aku gerun betol tengok turtle nih.  


Budak kenit ni taknak jalan sendiri.  Nak berdukung je.  Sebab takut dengan animal-animal kat situ.  Dorang kan memang biarkan je animal tu jalan-jalan ngan kite.  Jangan kate Dieya, aku pon macam takut-takut jugak.  Buatnye dorang ni tertibe naek seh dorang kan.  Hehehehehhe.


Rehat jap sambil bace jeng-jeng-jeng die tuh.  Haih, tak boleh berenggang langsung.  Konpius aku.  Dan Dieya still berdukung.  Hehehehehhe


Alligator ade 2 ekor.  Sekor kat bawah tu sekor lagi kat permukaan air.  Nampak mate je yang kat permukaan tu.  Tak bergerak tapi mate terbukak.  Betol-betol macam National Geographic.  Hehehheheeh


Tukar shift.  Ibu plak dukung Dieya.  Alahai anak....  Tahu tak yang berat kamu dah almost 12kg sekarang?  Kalo kejap-kejap boleh la nak dukung.  Kalo lame-lame mahu bermuscle tangan ibu ngan ayah.....



Seekor gagak putih.  Memang ade sekor je pon.  Rare kan gagak nih.  Bersih je aku tengok.  Kalo gagak biase yang kaler hitam tu nampak macam kotor sikit kan.  Tapi gagak putih ni tak sebising gagak hitam.  Agak sopan la sikit kan....






Duck family.  Walaupun banyak itik terbiar macam tu je kan, tapi kawasan sangat bersih.  Tak busuk.  Taik itik pon tak de.  Memang respect la kat pekerja dorang nih.



 



Itik gembo-gembo.  Ayam kedek-kdek.  Bile tembo, jale seiringe.


Merak ni sombong tau.   Puas aku buat nak suruh kembangkan bulu die tuh.  Eh, bulu kan name yang kat belakang tu kan?  Pijo pon goda-goda pon die tak layan.  Eh ello,  bukan senang ok nak Pijo goda-goda.  Die dah goda ko plak bo layan.  Rugi ok!!!!


Ala...  Tak nampak sangat....  Sebenarnye kat pokok nih sangat banyak burung yang kecik-kecik.  Jinak plak tu.  Siap boleh bagi makan bagai.


Jinak kan rusa nih.  Rilek je even Pijo g dekat.  Muka macam tak de perasaan je rusa nih.


Rusa ni lagi besar.  Tengok tu.  Isk, manja betul kan.  Aku usap-usap kepala die, usap-usap muke die.  Syok je rusa ni aku tengok.  Isk, bahaye-bahaye...


Kambing yang teramat besar.  Duduk pon jauh-jauh je aku berani.  Pegang lagi aku tak berani.  Sebenarnye bukan tak berani, tapi kambing kan tak mandi.  Eyyuhhhhhh....






Tak payah g Australia pon nak jumpe kangaroo.  Tapi tak boleh sentuh.  Kalo tengok dari atas macam tikus kan.  Tapi size die memang kecik pon.  Pastu tak de pon kantung tu.  Jantan kot ek.  Lagi 3 ekor tengah tido.  Apela dorang ni seme nak tido.  Tahu la public holiday kan....  Nak sangat tengok kangaroo yang ade kantung tu.   Pastu ade anak kangaroo dalam tu.  Nampak muka je.  Mesti comel gile kan....  Da tu, nak kene g Australia jugak la nih?  Pfffffpp


Benti jap makan aiskrim.  Ape-ape hal pon tangan kasi basuh dengan sabun dulu.  Tangan Dieya yang tak kena pape pon aku basuh dengan sabun.  Kot-kot la kan bakteria tu pandai lompat-lompat kan.


Rabbit die letak sekali dengan guinea pig.  Comel gilos! sebab dorang ni lari situ lari sane.  Dah la cinonet je seme.


Still taknak turun.  Takut ngan swan la plak.  Seme ko nak takut la anak oi....


Masih tak berpeluang nak tengok landak dari sisi depan atau tepi.  Aku nak tengok die punye duri-duri tu.  Landak ni dorang letak dalam bekas kaca.  Penjaga tu cakap landak memang pasif skit kalo siang. 


Mini alur di dalam mini zoo.



Dari ulat dari kepompong.  Tidur Nyenyak Dalam Kelongsong.  Cukup Masa Kelongsong Pecah.  Pom! Pom! Jadilah Rama-Rama Yang Indah.  Rama-Rama Terbang Merata.  Hisap Madu Di Pohon Bunga.  Sungguh Cantik Aneka Warna.  Tapi Sayang Hidup Tak Lama.

Pernah dengar tak lagu ni.  Lagu ni Adeline yang ajar aku.  So, balek nanti aku nak ajar Dieya pulak.  Yeay!!!


Ni yang busuk ni kang?  Aku punye la jalan pelan-pelan tak nak bagi die terjage.  Kan tak pasal-pasal die rase terancam pastu nak keluarkan bau busuk die tuh.  Aku tak pernah bau pon tapi kalu dalam cartoon tu kalo die lalu mesti kawan-kawan die pengsan.  Cartoon ape ek?  Dah lupe dah.


Giant rabit ni tak tido pon tau.  Mate berkelip-kelip.  Tapi dok je la landing macam tu.  Berat sangat la kot nak gerak bagai kan sebab name pon dah giant kan...



Tak tahu name die ape.  Tapi pelik la sket rupa die.  1st time aku jumpe die nih. 



Bekas penetasan telur.  Macam peram gitu.  Lain bekas untuk lain telur.  Maybe jenis bekas tu bergantung kepada masa yang diperlukan untuk penetasan telur kot.  Ntah.  Takde plak die explain kat situ kan...



Waaaaaaa.  Cepat-cepat amek gambar, cepat-cepat tarik Pijo keluar. Takut aku tibe-tibe boleh plak jatuh depan mate kan..  Haih, imaginasi tinggi sangat nih.


Comel!!!!!!!  Dah la lincah.  Tapi penjaga die tak bagi kitorang sentuh.  Aku pon tak teringin nak sentuh kot.  Kuku dah la panjang, tajam plak tu.


 Ooooooo, ni la musang....  Kecik je rupanye tuan die.  Ooooo


Kancil ni belom jinak lagi.  Baru sampai sebulan kat situ.  Penjaga die cakap nak bagi jinak at least makan masa 3 bulan gak.  


Parrot ni sangat bising.  Kuat gile suare die.  Aku buat la 'shh shh' kat parrot nih.  Konon-konon nak suruh diam kan.  Yang lawaknye, even kitorang dah gerak dari situ tapi bile bunyi lagi si parrot ni bising-bising, nanti Dieya akan buat pulak 'shh shh'.  



Oh, serius kuda ni tak boleh blah!  Aku amek gambar je pon ngan ko.  Sentuh pon tak ok.  Tapi boleh plak nak horny bagai.  Serius wei, terjojol die punye tue.  Serius tak senonoh.  Ha, kan banyak perkataan tak serius tuh.  Huh!


Final destination, makan!!!  Bagi upah susu dulu kat si kenit.  Upah ape pon aku tak tahu.  Heheheheh
Set ni harge RM21 lepas redem voucher RM10 tadi.  Iced lemon tea die sangat sedap.  

So, itulah die new year celebration kitorang.  Waktu dengan family sangat priceless kan.  So, memang recommended la kalo nak rilek-rilek dengan family.  Berbaloi la bagi aku dengan entrace fee die kalo tak silap aku RM22 ke RM28perpax.  Dieya free.  Tak ingat dah sebab below 90cm ke sebab below 2years.

No comments: